Avinors gratisreklame i Kina provoserer SAS og Norwegian

Statlige Avinor bruker nær 100 millioner kroner på å få nye flyselskaper til Norge, blant annet støtte til norgesreklame i Kina. SAS og Norwegian reagerer på pengebruken.

Under en seremoni i Kinas hovedstad Beijing tirsdag, signerte toppsjef Øyvind Hasaas (til høyre) ved Oslo lufthavn en avtale med Tan Xiangdong, nestleder i styret og toppsjef i HNA Group, som eier Hainan Airlines. Avinor vil bidra med penger til å markedsføre ny direkterute til Norge – i Kina – om selskapet ber om det.
Under en seremoni i Kinas hovedstad Beijing tirsdag, signerte toppsjef Øyvind Hasaas (til høyre) ved Oslo lufthavn en avtale med Tan Xiangdong, nestleder i styret og toppsjef i HNA Group, som eier Hainan Airlines. Avinor vil bidra med penger til å markedsføre ny direkterute til Norge – i Kina – om selskapet ber om det.Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
Publisert 16. October 2018, kl. 18.47Oppdatert 16. October 2018, kl. 18.47
AvinorHainan AirlinesSASNorwegianØyvind Hasaas