Torsdag leverte lavprisflyselskapet Norwegian et solid resultat for andre kvartal 2015.
- Vi er fornøyd med resultatet. Spesielt fordi det er en forbedring på 600 millioner kroner fra fjorårets andre kvartal, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN.
I andre kvartal ifjor leverte Norwegian et resultat før skatt på minus 137 millioner kroner, mens resultatet før skatt nå landet på 456 millioner kroner.
Etter at tallene ble kjent har stiger Norwegian-aksjen på børsen.
- BAKGRUNN: Sterkt resultat fra Norwegian
Sterk vekst
Deler av økningen skyldes en sterk omsetningsvekst på langdistanseruter. Veksten på lange ruter var på 60 prosent i kvartalet.
Under fremleggelsen av kvartalsresultatet torsdag understreker Kjos at flyselskapet vil fortsette å satse på langdistanseruter.
Sammenlignet med samme periode ifjor har passasjertallet på langdistanseruter mer enn fordoblet seg for Norwegian.
I løpet av det siste året har Norwegian lansert flere langdistanseruter. Blant annet ruter fra London til ulike byer i USA, samt nye ruter til Karibien og mellom Karibien og de amerikanske storbyene Boston, New York og Washington DC.
- Vi flyr etter hvert i et ganske heftig mønster i USA. Det mønsteret kommer til å bli heftigere og heftigere. Snart flyr vi fra Martinique og inn mot Østkysten av USA, sier Kjos.
Ser på Canada
Han peker på at disse rutene først og fremst er satt opp for å avdempe sesongsvingningene.
- Det er motsyklisk til Europa. I Europa kan du fly hvor enn det er på sommeren. Det kan du på disse øyene i løpet av vinteren, sier han.
Så langt har Norwegian tre ruter fra USA til Karribien, men Kjos røper at han har flere distanser i kikkerten.
- De store strømmene til disse franske øyene går jo først og fremst fra de fransktalende delene av Canada. Det har vi ikke begynt å berøre ennå, der er det store volumer å ta av, understreker han.
Flyselskapet har ventet i over 15 måneder på å få lisens for USA-satsingen sin. Ved fremleggelsen av kvartalsresultatet torsdag opplyser Norwegian at de ikke har hørt noe mer om lisensen fra amerikanske myndigheter.
- Vi kan fly til krampa tar oss med de tillatelsene vi har i dag. Så det spiller egentlig ingen rolle, sa Kjos til DN i vår.
Flere avganger
Norwegian satser i stor grad på langdistanseruter fra London Gatwick. Ifølge Kjos har selskapet fått god skikk på London, og begynner å se lønnsomhet på satsningen.
Til TDN Finans sier Kjos at Norwegian har lyst på de slotsene (avgangs- og landingstider) som blir ledige på Gatwick etter at salget av Aer Lingus til IAG blir gjennomført. Kjos venter imidlertid ikke at konkurransesituasjonen endrer seg etter salget.
- Det blir «business as usual» etter det salget. Vi vil veldig gjerne ha de slotsene som blir ledige, sier Kjos til TDN, som samtidig vedgår at andre selskaper, blant annet Ryanair, vil være interessert i disse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.