Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan få Utlendingsdirektoratet og politiet på nakken hvis han flytter Dreamliner-flyene til Norge og bruker mannskap fra Thailand og USA.
Norwegians langdistansefly Boeing Dreamliner kan snart vende hjem.
Selskapet sa tidligere i uken at det vil flytte seks av åtte Dreamliner-fly fra irsk til norsk luftfartøyregister fordi det ikke har fått en nødvendig tillatelse i USA. Uten en tillatelse kan ikke Norwegian bruke flyene gjennom et datterselskap i Irland.
Norwegian vil fortsette å bruke innleid mannskap fra Thailand, USA og Storbritannia selv om flyene blir norske.
– Vi har ingen planer om å si opp vårt Bangkok-crew, sa Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN denne uken.
Kan bli politianmeldt
Norsk Flygerforbund har ment at mannskap fra andre kontinenter er i strid med norsk lov hvis flyet er registrert i Norge.
Utlendingsdirektoratet (UDI) sier det vil undersøke om kravet til arbeids- og oppholdstillatelse for mannskapet blir fulgt. Hovedregelen er at alle norskregistrerte fly skal ha mannskap innfor EU/EØS-området.
– Dersom Norwegian eller andre luftfartsselskaper framover skulle etablere en praksis med bruk av utenlandsk arbeidskraft som UDI får inntrykk av at ikke er i tråd med regelverket, vil vi agere, sier enhetsleder Jonas Folmo i oppholdsavdelingen i UDI.
Folmo åpner for å politianmelde Norwegian hvis ikke reglene i utlendingsloven blir fulgt.
– Generelt er det slik at hvis UDI oppdager noe som kan være straffbare forhold innen vårt felt, kan vi kontakte politiet, som tar stilling til om dette er straffbart eller ikke, sier Folmo.
Norwegian reagerer kraftig på at de kan bli anmeldt.
– Dersom Norwegian som eneste flyselskap skulle bli utsatt for politiforfølgelse på Gardermoen begrunnet med norsk registreringsnummer på flymaskinen, vel, så er det et politisk signal langt over UDI, sier Anne-Sissel Skånvik.
Uklare regler
Norwegian kan være i en gråsone.
I en høringsuttalelse fra Justisdepartementet i desember 2012 sto det at dagens regler «er egnet til å skape forvirring».
I en annen lovtekst kom det frem at mannskap kan reise inn i Norge under tjenesten og befinne seg i den samme kommunen i forbindelse med «stop over» uten at det stilles krav om oppholdstillatelse.
Lovtillegget om at «stop over» er unntatt oppholdstillatelse, ble imidlertid opphevet i 2014. Siden har Høyre/Frp-regjeringen åpnet for en ny lovendring i Norwegians favør.
Norwegian fikk levert en utredning fra jusprofessor Erling Hjelmeng i 2013 i selskapets favør. I dag vil ikke Hjelmeng uttale seg om saken til DN.
– Norwegian har alltid operert innenfor regelverket, og det har vi til hensikt å fortsette med, sier Skånvik.
Selskapet blir bedt om å ta kontakt med UDI.
– Vi oppfordrer bedrifter til å ta kontakt med oss dersom de er i tvil om regelverket, og denne oppfordringen sender vi også til Norwegian i denne saken, sier Jonas Folmo i UDI.
Transportdepartementet i USA har behandlet en søknad fra Norwegians irske datterselskap om trafikkrettigheter i 14 måneder, og vil ikke si når et svar foreligger. Transportarbeiderforbundet AFL-CIO har kjempet hardt for å hindre at Norwegian får en tillatelse i USA, men har ingen kommentar til at det vil fortsette virksomheten med norske fly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.