– Det blir et blodbad, fastslår Aer Lingus-toppsjef Christoph Mueller til DN.
– Og det har allerede startet.
SAS-direktør Eivind Roald sa til DN i forrige uke at det vil bli dyrere å fly fordi ingen flyselskaper tjener penger i dagens situasjon. Prisene skal opp, slo han fast.
– Aldri i livet. Prisene skal enda mer ned, sa Mueller på World Low Cost Airlines Congress i London tirsdag.
– Lavprisflyselskapene – også Norwegian – har så lave kostnader at de har råd til å presse prisene ytterligere ned. Det er deres skarpeste våpen, så hvorfor skal de ikke bruke det? Nettverksselskapene har ikke noe annet valg enn å kutte kostnader, og forsøke å henge med i kampen. Klarer de ikke det, vil de bukke under, sier Aer Lingus-sjefen.
Også markedssjef Kenny Jacobs i Ryanair tror priskrigen fortsetter.
– Ja, jeg tror at prisene skal videre ned – og kampen har allerede startet i Skandinavia mellom SAS og Norwegian. Her er billettprisene presset langt ned, men jeg ser ingen grunn til at de skal opp igjen, sier Ryanair-toppen.
Lite å gå på
Spådommene fra Aer Lingus og Ryanair får lite støtte blant norske analytikere. De tror ikke på ytterligere prisfall.
– Det er svært få selskaper som tjener penger på å fly kortdistanse i Europa, så jeg tror ikke det er så mye mer å gå på når det gjelder ytterligere prisnedgang, Hans Erik Jacobsen i Swedbank.
Han viser til at Ryanair har gitt opp de fleste av sine ruter fra Rygge i Østfold nettopp fordi de var lite lønnsomme. Det kan heller tale for at prisene justeres noe opp, mener Jacobsen.
– På noen ruter har inntjeningen vært såpass dårlig at konkurransen har gått ned, og aktører har trukket seg ut slik Ryanair i stor grad har gjort på Rygge, og på slike ruter vil det være mulig for de gjenværende å sette opp prisene igjen, sier han.
– Billettprisene til SAS og Norwegian har falt ganske kraftig i over ett år. Nå ser det ut til at det er i ferd med å flate ut, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.
Kenny Jacobs i Ryanair sier selskapet skal gjøre sitt for å holde prisene så lave som mulig.
– Så lenge vi fokuserer for fullt på å holde kostnadene på bunnivå, har vi råd til det, sier Jacobs.
– Vil noen flyselskaper bukke under som følge av priskrigen?
– Noen av dem vil i alle fall pådra seg store skader, sier han.
Heller opp enn ned
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er imidlertid skeptisk til flytoppenes dystre spådom om et blodbad i flybransjen.
– Jeg tror ikke på noe blodbad. Jeg tror vel heller at det blir «business as usual» neste år. Prisene vil holde seg omtrent på dagens nivå. Jeg tror det er større sjanse for at prisene skal litt opp enn ned, sier han.
– Aer Lingus-sjefen sier at Norwegian har råd til å presse prisene enda mer ned?
– Vi har lave kostnader, det er vi nødt til å ha, men vi må jo tjene penger også. Ellers går det ikke an å drive et flyselskap. Men det er klart, ingen har tro på at noen gidder å betale 2.000 kroner for en flytur til London, den tiden er forbi, sier Norwegian-sjefen.
Kenneth Sivertsen i Arctic Securities tror prisene i løpet høsten skal øke sammenlignet med fjoråret.
– Det er fordi prisnivået falt kraftig fra november ifjor, så det blir lettere å forsvare det samme nivået i år.
– Er det slutt på lavere billettpriser?
– På lengre sikt vil prisnivået styres av et lavere kostnadsnivå. Det betyr at prisene skal videre nedover, men flyselskapene har fått et lite pusterom i år og neste år, sier Sivertsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.