LONDON. I et intervju med The Sunday Times nylig avslørte markedssjef Kenny Jacobs i Ryanair at det irske lavprisflyselskapet ser på Airbus A350-fly til sin fremtidige langdistansesatsing.
Planen skal imidlertid ligge minst tre år frem i tid. Ryanair vil satse på oversjøiske ruter med utgangspunkt i flyvninger fra Dublin, London-Stansted og Milano. De første rutene ser ut til å gå til New York og Boston.
Lært av Norwegian-feil
- Vi starter med langdistanseflyvninger så fort vi har fått nok fly. Men vi har sett på hva Norwegian har gjort og har lært av deres feil, så vi har ikke hastverk, sier Kenny Jacobs til DN på World Low Cost Airlines Awards i London.
Ryanair-sjef Michael O' Leary har tidligere kalt Bjørn Kjos en sirkusartist fordi han har for mange baller i luften samtidig.
Han mente Norwegian burde ha blitt i det skandinaviske markedet og utnyttet markedet på de korte og mellomlange rutene.
- I dag forsøker de å bygge opp en langdistansevirksomhet med altfor mange utfordringer, sa O'Leary.
Norwegian startet opp med to langdistansefly, og har hatt store problemer med sine Dreamlinere. Mange langdistansepassasjerer har måttet tåle store forsinkelser. Ryanair vil ikke begynne i det små:
30-50 fly
- Vi har sett hvilke problemer Norwegian har slitt med. Selv vil vi ha minst 10 fly å starte med, sier Kenny Jacobs.
Planen er å skaffe et sted mellom 30 og 50 langdistansefly på sikt. De vil også bygge opp en enklere organisasjonsstruktur enn Norwegian har gjort, sier Jacobs.
Bjørn Kjos er sikker på at Ryanair vil bli en tøff konkurrent på langdistanse, men å skaffe seg 10 fly vil ta tid, understreker han.
- Det bygges bare 10 Dreamlinere i måneden, for å si det sånn. Og ventelistene er lange. Vi kommer til å ha minst 17 fly før Ryanair kommer i gang, og det gir oss et kjempeforsprang. Men Ryanair kommer nok til å gjøre det veldig bra når de først er i markedet, sier han til DN.
Les også:
Kinesisk luksus: Suite til en million kroner natten og 30 Rolls Roycer
Han gir deg ikke rentekutt, men det kan banken din gjøre
Rømmer fra høye Oslo-priser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.