SAS gikk 146 millioner svenske kroner i minus i første kvartal. Dette var svakere enn analytikerne forventet, men Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS, sier at de nå har lagt årets svakeste periode bak seg.
- Desember, januar og februar er de verste månedene i vår bransje. Ingen ønsker å tape penger, men disse minustallene kom ikke overraskende. Og så må vi ikke glemme at det var en kraftig forbedring sammenlignet med fjorårsperioden, sier han.
Kostnadskuttprogrammet 4 Excellence Next Generation er i ferd med å gi resultater, men SAS-direktøren understreker at omstillingen fortsetter.
- Vi er ikke ferdige med å omstille SAS. Vi vil fortsatt ha oppturer og nedturer, men det viktigste er å ha en langsiktig plan for å få en finansiell stabil plattform, sier Roald.
- Pumper seter inn i markedet
Trafikktallene for februar som kom i forrige uke, var ikke så mye å juble for.
Trafikken falt med én prosent, samtidig som SAS økte kapasiteten med 2,2 prosent. Dette medførte et fall i kabinfaktoren til 67 prosent. Samtidig falt billettprisene kraftig i januar, med hele 7,4 prosent i snitt.
- En ikke ubetydelig andel av dette kan tilskrives en svakere norsk krone mot svenske. Men den underliggende utviklingen i billettprisen er uansett negativ og dette må oppveies av kostnadsreduksjoner, sa Hans Erik Jacobsen, analytiker i Swedbank First Securities.
- Konkurransen er tøff, og har vært spesielt tøff de siste månedene. Vi ser at en rekke flyselskaper nå pumper inn seter i det nordiske markedet. Dette fører til overkapasitet, og desperate aktører dumper prisene for å fylle seter, sier Eivind Roald.
- Men har flyselskapene råd til å dumpe prisene?
- Man kan ikke leve av kunder som ikke betaler. SAS må følge med i utviklingen og vi jobber fortsatt med å bremse kostnader og investere i nye tilbud til den kundegruppen vi satser mest på: De som reiser mye, både privat og i jobbsammenheng. Jeg tror det er mulig å skape et produkt som folk er villige til å betale litt ekstra for. Det kan vi lese ut av undersøkelser som er gjort. SAS har en stor heiagjeng der ute - som aller helst vil fly med SAS og ingen andre. Vi er klar over at vi har en veldig sterk posisjon - og det skal vi utnytte til fulle, sier Eivind Roald.
- Er konkurransedyktige
- Er du bekymret for at sterk konkurranse vil presse prisene ytterligere ned?
- Vi tar konkurransen med rak rygg. Vi er vant til å konkurrere i tider der prisene faller kraftig, og vi mener selv vi er fullt ut konkurransedyktige. Men vi må helt klart fortsette å ha fokus på kostnadsbasen vår samtidiig som vi investerer i tilbudet vårt, slik at SAS blir det foretrukne flyselskapet for alle som reiser mye, sier SAS-direktøren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.