Mandag vedtok Stortinget å innføre den mye omstridte flyseteavgiften. Forslaget vil bli sendt på høring av departementet, og etter planen blir avgiften innført 1. april neste år.
Avgiften, som er på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner, var en del av budsjettavtalen som samarbeidspartiene presenterte forrige måned.
Både Norwegian og SAS har uttrykt stor misnøye om avgiften. Sjefen for Moss lufthavn Rygge, Pål Trandberg, mener avgiften fører til at flyplassen må legges ned.
Tirsdag kveld ble det dessuten kjent at Ryanair i et «strictly private and confidential» brev til finansminister Siv Jensen truer med å legge ned norske ruter dersom flyseteavgiften blir innført.
- Et spill for galleriet
Konserndirektør Eivind Roald i SAS står ved at han mener det er helt feil å innføre flyseteavgiften.
- Dette er et spill for galleriet, det har ingen ting med en miljøskatt å gjøre, sier han.
Roald viser til at avgiften kan få dramatiske konsekvenser for deler av distrikts-Norge.
- Vi har allerede sett at Widerøe har varslet endringer i sitt ruteprogram, sier han.
Distrikts-Norge vil lide
Også SAS må gjøre en vurdering på hvordan flyselskapet skal håndtere den nye avgiften.
- Vi gjør kontinuerlig vurderinger på hva vi skal gjøre, og har ikke trukket en beslutning på nåværende tidspunkt, sier Roald.
SAS-direktøren understreker at det er distriktene som kommer til å lide av dette.
- Deler av det norske landet har såpass tynn befolkningsvekst at det er ikke så veldig mange færre flygninger som skal til før rutene blir veldig ulønnsomme, med det resultatet at flyselskapene må stenge, sier Roald, og legger til:
- Det får dramatiske konsekvenser.
Han mener politikerne synes å være primært opptatt av hva som skjer i Oslo-regionen, og at dette er provoserende for mange.
Ingen effekt dersom Ryanair kutter
Dersom Ryanair skulle bestemme seg for å kutte norske ruter, tror ikke Roald det vil ha noen særlig effekt for SAS.
- Det er ofte slik at Ryanairs kunder ikke primært er den målgruppen vi går etter. De er veldig prissensitive, pris er ene og alene. Jeg tror ikke det gir så stor effekt, sier han.
Roald peker imidlertid på at konkurransen vil bli mindre dersom Ryanair dropper Norge.
- Det blir jo ikke noen sunn konkurranse dersom vi får færre og færre flyselskaper i landet. Det er ingen tjent med, ei heller flyselskapene, sier han.