Saken er oppdatert.
Det siste døgnet har det vært full forvirring rundt hva Frp egentlig vil med flypassasjeravgiften.
Torsdag kveld skriver VG at gruppestyret i Frps stortingsgruppe nå har vedtatt å støtte den omstridte flypassasjeravgiften - og med det står fullt og helt bak revidert nasjonalbudsjett som regjeringen har lagt frem.
Ulike opplysninger
Tidligere torsdag var det full stans i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett etter at Frps stortingsgruppe sluttet opp om et innspill om å arbeide for å fjerne flypassasjeravgiften, skriver NTB. Isteden møttes finanspolitikerne fra de fire borgerlige partiene i 14-tiden for et avklaringsmøte, ifølge nyhetsbyrået.
Forhandlingene på Stortinget mellom de fire partiene gjenopptas klokken 20 torsdag kveld, skriver NTB.
Forvirringen startet med at Dagsavisen på onsdag meldte at Frps stortingsgruppe enstemmig skulle ha vedtatt å kjempe for å avskaffe avgiften i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett.
Samme kveld sendte partiet ut en pressemelding om at opplysningene til avisen ikke stemte, men at stortingsgruppen kun hadde kommet innspill.
Innføres til neste uke
Finansminister og Frp-leder Siv Jensen har varslet innføringen av avgiften 1. juni. Stortinget vedtok avgiften i fjor høst.
Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten (H) har hele tiden stått fast ved at flypassasjeravgiften blir innført som planlagt.
- Flypassasjeravgiften kommer. Rett og slett, sa han til DN onsdag kveld.
1.000 arbeidsplasser
Den omstridte avgiften kom i søkelyset etter at styret i Rygge sivile lufthavn besluttet at trafikken skal avvikles etter 1. november i år dersom Ryanair holder fast på sin beslutning om å legge ned sin base på flyplassen.
Ryanair har varslet at selskapet trekker seg bort fra Moss lufthavn Rygge i november om avgiften innføres.
En nedleggelse betyr at rundt 1.000 arbeidsplasser knyttet til Rygge flyplass forsvinner.
Det var Østfold-representant Erlend Wiborg (Frp) som onsdag uttalte seg til Dagsavisen.
- Det er ingen hemmelighet at jeg og Ulf Leirstein har jobbet for å sikre arbeidsplassene på Rygge, og i dag fikk vi gjennomslag i stortingsgruppen, sa Wiborg.
Torsdag uttalte ledelsen ved flyplassen til NTB at det trolig er for sent å redde Rygge - selv om politikerne skulle bråsnu og skrote flypassasjeravgiften.
- Les mer: – Det er for sent for Rygge
Følg markedene med DN Investor
Ny episode av DNs podkast
Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?
Se DNtv
Les også:
Vil forsikre seg om at norsk lakseoppdrett er bærekraftig
Hva EU egentlig gjør (DN+)
- Et kraftig negativt sjokk som har truffet økonomien (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.