Onsdag meldte Dagsavisen at Frps stortingsgruppe enstemmig skal ha vedtatt å kjempe for å avskaffe flypassasjeravgiften i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett. Partiet har siden presisert at det ikke er fattet et vedtak, men at stortingsgruppen har kommet med innspill.
Det skjer etter at styret i Rygge sivile lufthavn tirsdag besluttet at trafikken skal avvikles dersom Ryanair holder fast på sin beslutning om å legge ned sin base på flyplassen.
Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten (H) er overbevist om at flypassasjeravgiften likevel blir innført som planlagt.
- Flypassasjeravgiften kommer. Rett og slett, sier han til DN onsdag kveld.
- For min del og for Høyres del står vi på det forslaget finansministeren har lagt frem i Stortinget, sier Flåtten.
Sterke reaksjoner
Ryanair har lenge varslet at det trekker seg bort fra Rygge i november om avgiften innføres.
1.000 personer mister jobben når flyplassen Rygge etter planen vil innstille virksomheten om drøyt fem måneder. Dette har ført til sterke reaksjoner, blant annet fra Arbeiderpartiet og Sp.
Flåtten mener debatten det siste døgnet har sporet litt av.
- Avgiften er ikke innført for å skade noen, men for å sikre budsjettet. Jeg har relativt god samvittighet for næringslivet generelt, sier Flåtten.
- Hvordan tolker velgerne dette?
- Jeg får to typer reaksjoner. Noen er sinte. Andre ser at vi har sikret et godt budsjett. Dette er 50/50, selv om saken nå har blitt veldig aktuell med Rygge, svarer Flåtten.
- Les også: - De driver med politisk utpressing (DN+)
- Uansett forhold
Onsdag uttalte finansminister og Frp-leder Siv Jensen (Frp) i Stortingets spørretime at hun ikke tror på at det er flypassasjeravgiften som er grunnen til at Ryanair dropper Rygge, skriver NTB.
Flåtten følger opp dette:
- Rygge er i en veldig spesiell situasjon, hvor Ryanairs vurderinger uansett alltid ville være en trussel og fare. Dette gjelder uansett forhold, sier han.
Fiskal avgift
Flåtten har flere ganger understreket at avgiften først og fremst er en fiskal avgift - og ikke en miljøavgift
- Jeg synes veldig mange forveksler hva dette egentlig er. Dette først og fremst en flypassasjeravgift som passasjerene skal betale. Av og til høres det ut som at det er selskapene eller lufthavnene som skal betale den. Konkurransemessig er det helt likt, og en mengde andre ting vil spille inn på hvor mye folk flyr, sier han.
- Er det en god avgift?
- Vi er ikke glade i skatter og avgifter, men dette var et ledd i budsjettforliket. Jeg tror absolutt at denne kan fungere, svarer Flåtten.
Behov for avklaring
Onsdag kveld skriver NTB at Kristelig Folkepartis Hans Olav Syversen reagerer på at Frps stortingsgruppe taler sin egen partileder midt imot.
- Vi har sett på vedtaket, og vi hørte finansministeren i spørretimen. Nå har vi behov for å få avklart hva som er regjeringspartienes holdning til denne saken. Så skal vi respondere, sier Syversen til NTB.
Overfor DN viser Frp til pressemeldingen onsdag kveld om at stortingsgruppen kun har kommet med innspill om flypassasjeravgiften.
Følg markedene med DN Investor
Ny episode av DNs podkast
Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?
Se DNtv
Les også:
- Vi oppfører oss akkurat som grisebønder
Ronald og Donald (DN+)
Meglerhus: Kronen er et toppvalg
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.