Flyrs første sommer etter korona: Minus 279 millioner kroner i driftsresultat
Flyr er ikke gjennom stormen etter flere kriseemisjoner det siste året. Det meste av pengene fra vårens kapitalinnhenting er borte.
Det unge flyselskapet Flyr, startet av investor Erik G. Braathen midt under pandemien, har vært drøyt ett år i luften. Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid la tidlig fredag morgen frem regnskapet for årets andre kvartal, som er for perioden april til juni i år. Hun er fornøyd, selv om pengene renner ut av selskapet, og forklarer dette med at det ble brukt mye penger for å foreberede den viktige sommersesongen.
Aksjen faller rundt tre prosent på Oslo Børs ved åpning fredag.
– Vi er strålende fornøyde med responsen fra de reisende og den økende etterspørselen etter våre kundevennlige flyreiser til spennende destinasjoner. Kvartalet har også vært preget av kapasitetsvekst og lansering av nye ruter, samt rekruttering og opplæring av nye medarbeidere. Vi gikk fra fire fly i vintersesongen til fly i trafikk i sommer, åpnet 44 ruter til 38 destinasjoner og tilsatte om lag 150 nye kolleger, noe som åpenbart innebærer betydelige investeringskostnader, sier Wikstrøm Frislid i en melding.
Omsetningen i kvartalet endte på 339 millioner kroner. Til sammenligning hadde Flyr 82 millioner kroner i omsetning i årets første kvartal.
Flyr, resultat per 2. kvartal (i MNOK) | 2022 | 2021 | Endring |
Omsetning | 421 | 0,3 | 140233,3% |
Driftsresultat (ebit) | -491,8 | -81,3 | -% |
Resultat før skatt | -643,4 | -87,6 | -% |
Driftsresultatet (ebit) endte på minus 279 millioner kroner i andre kvartal. I første kvartal ble det et driftsunderskudd på 212 millioner kroner.
Brenner penger raskt
Kontantbeholdningen var 307 millioner kroner ved utgangen av andre kvartal, mot 272 millioner kroner tre måneder tidligere. I mellomtiden har selskapet fått inn 250 millioner kroner på konto gjennom å hente inn kapital fra eierne i en emisjon.
Fullere fly i sommer
Oppstarten har vært tregere enn selskapet håpet på det første året, grunnet nye nedstengninger på tampen av pandemien. Gjennom våren har passasjerantallet gradvis økt, samtidig som flyene har hatt mange tomme seter helt frem til mai i år. Først i juni nærmet Flyr seg nivåer der nærmere åtte av ti seter om bord var solgte.
I juli fikk Flyr – akkurat som Norwegian – ekstra drahjelp av lammende pilotstreik i SAS. Det bidro til at mer enn ni av ti seter var solgt i den viktigste feriemåneden. Derimot vil aktiviteten i juli først ha innvirkning på resultatet i tredje kvartal.
Får levert mange fly
I sommer hadde Flyr cirka ti Boeing 737-fly i drift, og det er flere på vei inn. Flåten vil være på 12 fly om kort tid, og 16 fly ved utgangen av tredje kvartal 2023.
Til innfasingen av nye fly trenger Flyr også å ha en solid økonomisk situasjon, og selskapet har takket være emisjonen klart å øke kontantbeholdningen med 35 millioner kroner fra første kvartal, til 307 millioner kroner.