Nye tall fra International Air Transport Association (IATA) viser at den globale passasjererveksten i 2015 steg med 6,5 prosent sammenlignet med helåret 2014.
Dette er det sterkeste resultatet siden 2010 og ligger godt over den gjennomsnittlige årlige vekstraten på 5,5 prosent.
Selv om økonomien internasjonalt svekket seg mer i 2015 enn i 2014, steg passasjerveksten til nye nivået takket være lavere flybillettpriser.
Globale billettpriser var ifjor rundt fem prosent billigere enn i 2015, ifølge IATA.
- Forrige års veldig sterke tall mot et svakt økonomisk bakteppe bekrefter den sterke interessen for å reise med fly. Men selv om appetitten for flybilletter har økt, dro forbrukerne nytte av lavere billettpriser sammenlignet med 2014, sier IATA-sjef Tony Tyler i en melding på luftfartsorganisasjonens egne nettsider.
Lei nye skatter og avgifter
Han viser til at alle regioner i verden opplevde positiv passasjervekst. Størst var veksten i Asia-Stillehavsregionen, som sto for en tredjedel av den totale årlige trafikkveksten.
Totalt økte kapasiteten med 5,9 prosent og kabinfaktoren økte med 0,5 prosentpoeng til 79,7 poeng.
Midtøsten-selskapene hadde den sterkeste årlige trafikkveksten på 10,5 prosent. (Saken fortsetter under)
Men til tross for den kraftige veksten i flytrafikken det siste året, legger ikke IATA-sjefen skjul på at han bærer på en stor bekymring. I disse tider, når den globale økonomien viser klare svakhetstegn, burde regjeringene rundt omkring se etter måter å stimulere forbruket på - ikke gå motsatt vei, sier han.
Han er svært skuffet over at en rekke regjeringer stadig finner på nye skatter og avgifter for å gjøre det tøffere for flyselskapene:
- Det er veldig skuffende å se at noen regjeringer fortsatt har den feiloppfatningen at verdien av skatter og avgifter veier tyngre enn ulempene, sier han.
Som et eksempel nevner han en italiensk flyskatt som nylig ble kraftig økt.
- Denne økningen på 33-38 prosent vil ødelegge den italienske konkurransekraften, redusere passasjertrafikken kraftig og føre til at 2.300 jobber i året forsvinner, sier han.
Også i Norge har nye avgifter vekket stor harme. Den nye flyseteavgiften som planlegges innført fra 1. april i år kan føre til at Rygge legges ned og vil også bety tap av mange arbeidsplasser, mener kritikerne: Motvind for flyavgift (DN +)
Se DNtv: Videoen hennes er sett av over en kvart million på et døgn:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.