- Det var vel noen som har lyst til å kikke oss litt i kortene. Det var vel ikke uventet når man har vært på TV med storkjeft og skremt vannet av noen østlendinger, sier FlyViking-sjef og tidligere Widerøe-pilot Ola Giæver til Dagens Næringsliv tirsdag.

Konkurransetilsynet troppet opp hos Widerøe-utfordreren tidlig på morgenkvisten tirsdag for såkalt bevissikring etter mistanke om brudd på konkurranseloven.

Bakteppet er at FlyViking og danske Danish Air Transport (DAT) har utfordret Widerøe på kortbanenettet i Norge, og lagt inn anbud for 2017. I et intervju med NRK i august sa Giæver at han hadde vært flere ganger i Danmark for å diskutere anbudet med DAT.

– Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hjem og gjorde hjemmeleksen, sa Giæver.

Det fikk blant annet jusprofessor Erling J. Hjelmeng ved Universitetet i Oslo til å reagere. Han påpekte overfor DN i forrige måned at slike møter er klart brudd på konkurranseloven, og at partene kan bli dømt.

Les også: Kan havarere før oppstart dnPlus

Giæver fnyser imidlertid av påstanden.

- Dette innebærer ingenting, for jeg har ingenting å skjule. Jeg kan ikke se at jeg har brutt noe lovverk for å ville gå ut og konkurrere mot et monopol, sier flygründeren.

Han legger til at Konkurransetilsynet gjør jobben de er satt til å gjøre, og at razziaen har gått rolig for seg.

Han synes også det er "helt ok" at tilsynet ble gjort og peker på at det ble reist en del spørsmålstegn etter uttalelsene han kom med. Men, han hadde ikke forutsett trykket. Intensjonen var å fortelle en røverhistorie, sier han.

- Vi tar det som god PR, og vi trenger den PRen også. Snart begynner vi å fly, og da skal AS Norge merke nedgang i priser. Jeg tipper vi får Konkurransetilsynet også som kunder, de betaler heller ikke overpris, sier Giæver.

- Vil det si at du heller ikke har vært i samtaler med DAT omkring anbudet?

- Nei, nei,  ikke i det hele tatt. Vi har hatt en ryddig prosess. Jeg har kjøpt noe manualverk fra dem på flytypen Dash 8, for som tidligere Widerøe-pilot vil ikke jeg bli beskyldt for å ha dem fra Widerøe. Jeg har opphavsrett til alt av manualer, og det har kostet meg ganske mye penger, men det var viktig for meg, sier FlyViking-sjefen.

FlyViking er sammen med DAT og Widerøe blant aktørene som har gitt anbud på kortbanenettet i Nord-Norge, som tradisjonelt har vært dominert av Widerøe. Giæver tør ikke si når det avgjøres.

- Det kan skje i kveld, imorgen, eller om tre-fire uker. Det skjer plutselig, sier han.

Konkurransetilsynet bekrefter i en pressemelding tirsdag kveld at bevissikring er gjennomført hos FlyViking.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i tilsynet understreker at dette ikke innbærer at de involverte selskapene er skyldig i lovbrudd.

-  Etter at kontrollen er gjennomført, starter arbeidet med å analysere eventuelle funn, sier Nese i meldingen.

Les også:
Får unnskyldning og 20 mill. dollar

Nye målinger gir Trump ledelse

Fikk ikke luft under vingene

Norge i underskudd for første gang på over 20 år (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv:
Er den fremdeles verdens beste bil?
Vi har kjørt andre generasjon Porsche Panamera.
01:29
Publisert:
l