Et EU-direktiv gir alle europeiske flypassasjerer rett til økonomisk kompensasjon for flyforsinkelser. Men bare 20 prosent av oss kjenner til reglene og bruker dem.
Dermed går nordmenn glipp av hundretalls millioner kroner i forsinkelseskompensasjon hvert år, antakelig nærmere en milliard.
Det viser EU-tall og en undersøkelse gjennomført av TNS Sifo på oppdrag av Gate28, et nytt selskap som er opprettet for å hjelpe flypassasjerer med å hente inn pengene de har krav på.
Gate28 startet opp i 2015. Nå har de også lansert tjenesten i Norge.
- Nordmenn er blant de som er flittigst til å fly i verden. Forhåpentlig kan lanseringen av Gate28 opplyse nordmenn om EU-direktivet og hvilke rettigheter de har til kompensasjon, sier nederlandske Willem van der Hooft, gründeren bak Gate28.
Tusenvis vil få reiseplanene ødelagt
Ifølge EU-direktiv 261/2004 har flypassasjerer rett til kompensasjon når de opplever forsinkelser og overbookede fly. Men få orker å ta opp kampen mot flyselskapene, ifølge van der Hooft.
- Er det noe vi er sikre på, så er det at tusenvis av passasjerer kommer til å oppleve forsinkelser denne sommeren. Får du reiseplanene ødelagt, kan Gate28 hjelpe deg, sier han.
Gate28 har allerede hjulpet tusenvis av passasjerer med å få erstatning for forsinkede og innstilte flyvninger. Og trenger du hjelp, er det fort gjort å finne ut om du kan ha krav på noe:
1) Gå inn på nettsiden til Gate28, tast inn flynummer og kontaktdetaljer.
2) Deretter sjekker Gate28 om du har rett til kompensasjon. De er villige til å gå rettens vei for å hjelpe deg.
3) Fører ikke klagen din frem, betaler du ingenting. Vinner du saken, får du pengene rett inn på kontoen din, minus en provisjon på 30 prosent til Gate28.
«Ekstraordinære omstendigheter»
Gate28 har tilgang til EUclaims interne database og data om millioner av flyvninger, værobservasjoner og sosiopolitisk informasjon som hver dag samles inn og arkives til fremtidig bruk i erstatningskrav ved flyforsinkelser.
Takket være denne enorme informasjonsmengden kan Gate28 utfordre flyselskapene på om hvorvidt det foreligger «ekstraordinære omstendigheter», slik at de slipper å betale kompensasjon.
Du får ikke erstatning hvis:
- flyet er forsinket eller innstilt på grunn av «ekstraordinære omstendigheter»
- du ble informert to uker før avreisedato
- du ble tilbudt en alternativ flyvning med lignende tider
Flere selskaper lignende Gate28 har poppet opp de siste årene, blant annet Airhelp.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS har en teori om hvorfor:
- Det er jo litt synd at det er behov for slike selskaper. En klage til flyselskapet skal være så enkelt å fremme at man ikke burde ha behov for en tredjepart. Men i dag er det så mange aktører på banen, og dessverre har vi sett at enkelte flyselskaper avkorter og avviser krav fra passasjerer som en del av det å redusere kostnader, sier han til DN.
Mange vinner frem med klagen
Han understreker imidlertid at SAS er svært opptatt av å ha et godt forhold til kundene sine.
- Når klagen fremsettes, sendes den til saksbehandling. Og resultatet bør være at en eventuell kompensasjon står i forhold til det tapet passasjeren har hatt og er i henhold til regelverket. Vinner ikke klagen frem, har passasjeren rett til å ta saken videre til Transportklagenemnda. SAS retter seg etter nemndas beslutning i slike saker, opplyser Johansen.
Men i en jungel av bestemmelser har han forståelse for at passasjerene lar en tredjepart ordne opp for seg.
- Særlig hvis en passasjer har følt seg forulempet av et flyselskap tidligere, sier han.
Han understreker likevel at mange passasjerer vinner frem med klagen sin når vedkommende tar direkte kontakt med flyselskapet.
Les også på DN.no:
Strateg: Dette skjer med kronen ved brexit
Asia i dag: Investeringsbehov på 400.000 mrd.
Unge sloss om butikkjobbene: 65.352 søkere til 1347 jobber (DN+)
Hotellmillionær Bill Wolsey (64) i Belfast frykter en brexit: – En brexit er fullstendig galskap (DN+)
Anbefalt av DNtv:
Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Om den store "brexit"-uroen, endelig åpnet et vindu seg i finansmarkedene og er de over 60 verdt en ekstra ferieuke?
Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.