- Det første jeg kommer til å gjøre nå, og jeg tenker ikke å vente til i morgen, er å få trafikken tilbake til det normale. Vi har tusentalls passasjerer som er strandet på ferieøyer i Hellas. Nå må de få komme hjem. Vi må se til at det kommer normal trafikkrytme så fort vi bare kan. Det er prioritet nummer én og det starter nå, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til DN tirsdag kveld.
Den fem dager lange streiken blant de svenske SAS-pilotene over. Etter at forhandlingene brøt fullstendig sammen i helgen, ble partene raskt enige da de ble presentert et nytt forslag tirsdag.
Siden fredag kveld har rundt 1000 flyvninger og rundt 100.000 passasjerer blitt berørt. Det vil trolig ta noen dager før trafikken går som normalt igjen.
- Uthulet kundenes tillit
Pilotstreiken startet samme dag som Gustafson la frem en kvartalsrapport som hverken han eller markedet var særlig tilfreds med. Etter positiv utvikling gjennom fjoråret, viste rapporten at resultatutviklingen igjen går feil vei.
Hvor mye pilotstreiken faktisk har kostet selskapet, vil ikke SAS-sjefen svare nøyaktig på nå.
- At det har kostet oss mye penger er det ingen tvil om. Det eksakte beløpet vil jeg komme tilbake til, sier Gustafson.
- Det jeg er mer bekymret for er at dette har uthulet kundenes tillit til oss og til og med hatt en negativ påvirkning på SAS' varemerker.
Streiken har i stor grad rammet reisende til og fra svenske flyplasser. Den pågikk samtidig som mange var på vei på ferie eller til Sveriges første gruppespillskamp i Fotball-EM i Frankrike.
- Her gjelder det at vi raskt finner formen for å komme tilbake til våre kunder, vinne tilbake deres tillit og finne veien frem for å skape et langsiktig lønnsomt SAS. Det er bra for kundene og det er bra for våre medarbeidere, sier SAS-sjefen.
På krittstreken
Da streiken pågikk for fullt var Gustafson overfor DN krystallklar på at selskapet ikke er var nærheten av å ha penger nok til å gå med på pilotenes opprinnelige krav. Etter tirsdagens enighet konstaterer han at pilotene får en lønnsvekst som er akkurat på «krittstreken» 2,2 prosent - på linje med andre yrkesgrupper i SAS og i Sverige forøvrig.
- Vi gikk inn i denne forhandlingen og sa at vi var villige til å finne løsninger. Vi vil at våre dyktige og erfarne piloter skal få en fornuftig lønnsøkning som er på linje med øvrige yrkeskategorier i SAS. Men pilotforeningens utgangskrav var ikke på krittstreken, men et krav som overskred ti prosent. Så vi sto et godt stykke fra hverandre i utgangspunktet.
Selv ønsker han ikke å svare på hvem som måtte gi mest etter i forhandlingene.
- I en forhandling må man gi og ta og vi har landet på krittstreken i Sverige på 2,2 prosent. Pilotene hadde et viktig krav for dem, som var en felles lønnsskala. Det lykkes vi i å innfri. Og vi fikk mer fleksibilitet og produktivitet for arbeidsgiversiden, sier Gustafson.
Håpet på mer
Pilotforeningens leder Peter Larson medgir imidlertid at de hadde håpet på mer. Han understreker at begge parter må ta ansvar for konflikten.
– Vi er alle tapere, men de største taperne er selvsagt kundene. Partene må se hverandre i øynene og spørre seg hvordan vi skal forhandle i fremtiden, sier leder Larsson i SAS-pilotene SPF ifølge NTB.
- Vi hadde håpet på mer, men vi lykkes i å finansiere en ny lønnsskala for våre unge piloter. De får en betydelig bedre lønn nå og bedre lønnsutvikling, sier Larsson.
Følg markedene med DN Investor
Les også:
Grafen som viser at frykten bare fortsetter å øke
Verdens antatt tryggeste investeringer har aldri vært dyrere
Dette er verdens beste restauranter
- Anbefalt av DNtv:
Hør ny episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Er Vipps egentlig så revolusjonerende? Hvilke biler kjører vi om ti år? Og er det virkelig bråstopp i næringseiendom?
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.