– Vi har fått bekymringsmeldinger om endringer i vedlikehold og sikkerhet fra personell over lengre tid. Vi forventer en full gjennomgang av det som har skjedd, og det regner jeg med at Statoil vil gjennomføre på en seriøs måte, sier SAFE-leder Hilde Marie Rysst til Klassekampen.

Samtidig som hun uttrykker medfølelse med de pårørende, understreker hun at det er viktig å finne ut hva som har skjedd.

Ifølge Teknisk Ukeblad har Super Puma-helikoptre vært involvert i fem ulykker på britisk sektor i perioden 2009-2013. Den alvorligste skjedde med en tidligere versjon av det som styrtet fredag. 16 personer omkom da helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland.

Ifølge havarirapporten den gang gikk det kun 20 sekunder fra flygerne ble varslet om oljetrykkfall i hovedgirkassa til hovedrotoren løsnet og kappet halebommen av skroget.

Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder i 2013, og en rekke forbedringer ble gjort. Nå har helikoptertypen fått flyforbud igjen i Norge og Storbritannia etter ulykken fredag, som kostet 13 mennesker livet. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om helikopter-ulykken på DN.no:

De omkomne oljearbeiderne jobbet i seks ulike selskaper

Statoil-direktør: - Alle var på jobb for Statoil

- Dette skal ikke kunne skje

Se DNTV:

Slik blir den nye terminalen på Gardermoen
Om et år kan du ankomme nye terminal nord på Gardermoen. Bygget preges av moderne arkitektur og nye tanker for hvordan samme terminalbygg kan brukes for både innenlands- og utenlandspassasjerer.
01:51
Publisert: