Byerly jobbet på toppnivå i det amerikanske utenriksdepartementet i 31 år, før han gikk av for tre år siden.
Den tidligere karrierediplomaten ledet USAs forhandlinger med EU innen internasjonal luftfart, den såkalte Open Skies-avtalen.
Det er denne avtalen Norwegian forsøker å utnytte på sine langdistanseruter fra Europa til USA – til store protester fra mektige amerikanske interesser.
– Dette er ingen heltidsjobb for meg. Jeg er mer en rådgiver, sier John R. Byerly om oppdraget for Norwegian.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil bruke irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere på ruten. Det krever godkjennelse fra amerikanske myndigheter.
Store protester
Forslaget møter stor motstand i USA, og søknadsprosessen er kraftig forsinket.
Flere titall toppolitikere har engasjert seg personlig i striden. Norwegian har også fått den mektigste fagforeningen og de største flyselskapene på nakken.
De mener Kjos forsøker å fly under bekvemmelighetsflagg og undergrave eksisterende standarder i luftfarten.
I månedsvis dominerte kritikerne debatten her i USA. Men den siste tiden har flere stemmer sluppet til, deriblant USAs to forrige samferdselsministre. De støtter Norwegian.
DNs gjennomgåelse av amerikanske lobbyregistre viser at Norwegian hyret Byerly som lobbyist 29. januar 2014.
Sekssifret beløp
To måneders jobb – februar og mars – kostet Norwegian 120.000 kroner, går det frem av egistrene.
Byerly mener Norwegian møter oppsiktsvekkende kraftig motstand i USA.
Han mener at motstanden er bygget opp av de tre store flyalliansene i verden, som inkluderer flyselskaper som SAS, Lufthansa, KLM og United Airlines.
– Jeg er skuffet over at de tre dominerende flyaktørene – som kontrollerer 87 prosent av markedet – står slik sammen mot Norwegian, sier Byerly.
Han legger til:
– Det Norwegian forsøker å gjøre, er bra for forbrukerne, bra for konkurransen og bra for økonomien.
Byerly ledet den amerikanske delegasjonen som forhandlet om Open Skies-avtalen i 2007 og 2010.
Luftfart-spesialist
Han er utdannet jurist ved Yale-universitetet, og studerte EU-rett som Fulbright-stipendiat i Tyskland på 70-tallet.
Som diplomat har han nesten utelukkende jobbet med transportspørsmål, særlig innenfor luftfarten.
Han har deltatt i forhandlingene om 75 av USAs nærmere 100 luftfartsavtaler med ulike land, og ledet selv forhandlingene med Tyskland og Frankrike.
– Norwegians søknad er fullstendig i samsvar med kravene i USA-EU-avtalen, og skal i henhold til artikkel fire behandles ekspeditt, sier Byerly. 10. juni møtes myndighetene fra USA og EU til et nytt møte i Wien under EU-US Joint Comitte, der sa saken antagelig havner på agendaen igjen.
Les også:
– Jeg fikk så mye å drikke at det avgjort ikke virket sånn
- Din og min profil hadde vært den «komplette»
Nekter å røre boligskatten
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.