Den nye flypassasjeravgiften på 88 kroner per passasjer har allerede blitt kalt "useriøst", "sprøtt" og "SV-forslag" av en samlet reiselivsbransje.

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv mener man like gjerne kan kalle det "Rygge-nedleggelsesavgiften".

- Ordentlig ille

Som tidligere forsvarsminister var hun sentral i å tilrettelegge for sivil flytrafikk på Rygge nettopp fordi det var viktig for befolkningen i regionen. Hun mener det er uforståelig at man nå vil slå bein under denne satsningen.

- Jeg er fra Møre og Romsdal, og vi har fire flyplasser. Østfold har like mange innbyggere og tre store byer, og nå mister de den ene flyplassen de har. For alle innbyggerne i Østfold er dette ordentlig ille, sier Krohn Devold til Dagens Næringsliv.

Les også: Flyplasssjefen:  «Går ned med flagget til topps»

Hun frykter Ryanair vil flytte flygningene sine til Gardermoen. Ryanair har allerede varslet at selskapet vil legge ned basen på Rygge om avgiften innføres.

- Fem på tolv

Krohn Devold mener forslaget bærer preg av å ha kommet "fem på tolv" i budsjettforhandlingene, på samme måte som pose-avgiften foregående år, og som Regjeringen måtte gå tilbake på.

- Alle vet at det er et fem på tolv-forslag. Når det handler om å finne den siste milliarden så blir man kreativ. Man er sliten, og til slutt så gir man seg på noe som man aldri burde ha gitt seg på, sier den tidligere ministeren.

Hun mener forslaget i praksis er en demontrasjonsavgift, der man ønsker å gi inntrykk av at det har noe med miljøet å gjøre.

- Sålenge man er en del av kvotesystemet, så betyr det bare færre ruter til Norge, og flere ruter til andre steder i Europa, som NHO Luftfart har redegjort for ganske nøye. Det har en mikroskopisk miljøeffekt, sier Krohn Devold.

Les også: Kan kutte mindre ruter

Belønn lave utslipp

Hvis man virkelig ønsket å innføre noe som vil gi miljøgevinst, burde man se til bilmarkedet, og i stedet belønne nye fly med lave utslipp, påpeker hun.

- Den viktigste fjellvettregelen er at det ER ingen skam snu. Det finnes mange gode måter å hjelpe miljøet på og tiltak som virker, sier hun.

Reiselivsbransjen er fortvilet over forslaget, som de mener går på tvers av myndighetens ønske om økt satsning på Norge som turistmål, påpeker Krohn Devold.

Motstridende

Den største effekten av avgiften er nedgang i innreisemuligheter for folk som har lyst til å være turister i Norge, og at utenlandske flyselskaper vil sende turistene til Sverige i stedet for, mener hun.

- Det er så utrolig rart fordi politiske myndigheter har understreket av reiselivet må utnytte vekstmulighetene i det internasjonale turistmarkedet og få en større del av kaken. Vi må få flere utlendinger til å feriere i Norge fordi vi trenger valutaeffekter, sier hun.

Les også: - Et av de sprøeste forslagene jeg har sett på år og dag

- Dette har så store negative konsekvenser at det bør sendes tilbake til Stortinget, og man må rett og slett lete opp en annen inndekning, sier Krohn Devold.

På høring

Flypassasjeravgiften på 88 kroner per billett skal etter planen innføres i Norge fra 1. april. Fristen for å komme med innspill til regjeringen er 21. februar.

I et høringssvar sendt fredag, går NHO Reiseliv sterkt imot den foreslåtte avgiften.

"Vi er enig med NHO Luftfart i deres faktaopplysninger og argumentasjon, og stiller oss bak dem; Dagens kvoteordning for internasjonal flytrafikk vil føre til at en nedgang i norsk flytrafikk tas ut av våre konkurrenter i Europa, med svært liten miljøeffekt og svekket konkurranseevne for norsk reiseliv som resultat", heter det.

Les også: Ryanair dropper Rygge

  Pollestad: – Regjeringen medansvarlig for Widerøe-kutt

SAS-direktør om flyseteavgiften: - Det får dramatiske konsekvenser

IATA: - Flyskatt vil ødelegge norsk økonomi

Se DN Tv: Kjøper fly fordi det er for dyrt å leie
Kjøper fly fordi det er for dyrt å leie
Flymarkedet er snudd på hodet i forhold til hvordan det var for 20 år siden, sier investor og flyarving Per Braathen til DN.
02:05
Publisert:
 



 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.