– I utgangspunktet er det vanskelig å si at det ikke er mulig å gjennomføre for helikoptersektoren, når vi har åpnet markedet på kortbanenettet for hele EU/EØS-området, sier statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet til Dagens Næringsliv.

– Det kan likevel være spesielle forhold i helikoptertrafikken som taler for et eget norsk regelverk offshore, understreker han.

Regjeringen har ifølge Karlsen ikke konkludert i spørsmålet om å innføre det nye EØS-regelverket, som vil gi utenlandske selskaper anledning til å drive helikoptertransport i Norge, med tilsyn fra hjemlandet.

Fagorganisasjonene frykter reglene vil gjøre det mindre trygt for norske oljearbeidere å komme seg til og fra jobb på sokkelen. Samferdselsdepartementet skal etter planen ha klar en konsekvensanalyse om saken i løpet av neste måned.

 

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Derfor smaker vann forskjellig
Vann smaker ikke bare vann. Her forklares hvorfor vann smaker forskjellig. På smak.no kan du lese den store mineralvann testen og se hvilket mineralvann som er best.
01:18
Publisert:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert: