Flyselskapet Norse Atlantic ansetter direktør fra Luftfartstilsynet med ansvar for selskapets driftssøknad – skal drifte samme lisens etter oppstart

Tove Skogheim er ansvarlig i Luftfartstilsynet for å utstede flylisens til nye selskaper. Det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har ansatt henne midt i selskapets søknadsfase.

Flygründer Bjørn Tore Larsen (til høyre) forbereder oppstart for Norse Atlantic Airways, og har nylig ansatt en ansvarlig leder for driftstillatelsen til selskapet som frem til nå har hatt ansvar hos Luftfartstilsynet med å utstede samme tillatelser. Her er Larsen med en annen pilotkollega i Florida i juni i år.
Flygründer Bjørn Tore Larsen (til høyre) forbereder oppstart for Norse Atlantic Airways, og har nylig ansatt en ansvarlig leder for driftstillatelsen til selskapet som frem til nå har hatt ansvar hos Luftfartstilsynet med å utstede samme tillatelser. Her er Larsen med en annen pilotkollega i Florida i juni i år.Foto: Per Thrana

Allerede før langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har sendt sitt første fly opp i luften, har selskapet gjort en ansettelse i ledelsen som kan få konsekvenser både for behandling av selskapets nye flylisens hos Luftfartstilsynet og i verste fall oppstart av flyruter mellom Europa og USA.

Seksjonssjef Tove Skogheim i Luftfartstilsynet har de siste årene vært leder for flyoperativ seksjon hos tilsynet i Bodø, en avdeling som har ansvaret for å utstede driftstillatelse – Air Operator Certificate (AOC) – til alle flyselskaper i Norge. Det nye selskapet Norse Atlantic – som for øyeblikket har en slik søknad til behandling hos tilsynet – har i løpet av sommeren ansatt Skogheim i stillingen som «accountable manager». I stillingsbeskrivelsen heter det at hun skal ha ansvaret for at flyselskapet oppfyller alle deler av nettopp flylisensen, så snart den er på plass.

DN vet at ansettelsen har ført til interne undersøkelser i Luftfartstilsynet der Skogheims habilitet er tema.