Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Det er foreløpig ikke klart hvordan meldingen vil påvirke den pågående pilotstreiken, men professor og flyekspert Tor W. Andreassen ved NHH kan ikke se at det grunnleggende problemet er løst.
- Pilotene var i et eget datterselskap. Nå ser det ut som at disse bare gjøres om til landbestemte, regionale selskaper, påpeker han.
- Pilotene har ønsket å definere Norwegian som sin hovedarbeidsgiver. Dagens melding endrer ikke noe av det prinsipielle fra debatten - at det er urettmessig at pilotene er i et selskap som er underleverandør til morselskapet, sier professoren.
- Fritt marked
Andreassen tror Norwegian med de nye datterselskapene vil kunne velge om det vil kjøpe pilottjenester fra det norske selskapet, eller om det finnes et billigere alternativ i Sverige eller Danmark.
- Forstår jeg det riktig, står morselskapet fremdeles fritt til å kjøpe pilottjenestene fra de enkelte selskapene. I tillegg oppnår de nå at de splitter pilotene fra én gruppe til tre grupper hvor du får egeninteresser som skal ivaretas, men lettere kan spilles opp mot hverandre, sier han ogf fortsetter:
- Pilotressursen stilles nå ut til et marked hvor Norwegian fritt kan kjøpe fra den billigste leverandøren. Da overfører de kostnadsproblematikken til dette selskapet. Det betyr primært at lønn, pensjonsforhold og goder i de enkelte regionene må ned til å bli konkurransedyktige i et globalt marked.
«Chicken game»
Andreassen tror ikke pilotene vil godta denne løsningen som noe bedre enn tidligere.
- På meg virker dette som det samme med en annen smak, sier han.
- Nå er det «chicken game», som handler om hvem som svinger mot høyre først når partene løper mot hverandre. Det er åpenpart at selskapet står på spill. Her er det være eller ikke være. Den første som blinker har tapt, sier Andreassen.
- Ikke mulig
Parat varslet tirsdag flyselskapet Norwegian om et søksmål der pilotene vil kreve ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle fremfor datterselskapet de er ansatt i.
Foreløpig har verken Parat eller pilotene gitt noen uttalelse etter at torsdagens nyhet.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har i en pressemelding tidligere vist til at Parats advokater lenge har vurdert hvilke mulighet Norwegian har til å «undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs».
- Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sa Skjæggerud i den forbindelse.
Siste nytt i saken:
Norwegian etablerer nye pilotselskaper i Skandinavia
Parat: Ikke mulig å splitte pilotkorpset
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.