Norwegian-styret satt mandag i skjebnemøte for hvordan å møte trusselen om streik blant 650 norske piloter fra onsdag.
Lørdag ble 70 av dem tatt ut i streik. Dette medførte flere kansellerte avganger både søndag og mandag.
- Urokkelig
Analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier sier at konflikten både er skadelig for passasjerene og for Norwegian som selskap. Han frykter at en løsning kan ligge langt frem.
- Det virker på meg som om selskapets ledelse er helt urokkelig. De ønsker selv å ha styringen av eget selskap, ikke pilotene . Det tyder på at dette kan bli langvarig, sier analytikeren til DN mandag.
Som DN skrev i helgen, taper flyselskapet penger i årets tre siste og tre første måneder. Dermed rammer streiken i mindre grad enn om den skulle ha kommet i de hektiske sommermånedene. Spørsmålet er imidlertid hvor mye av det viktige påskesalget som nå blir berørt.
Variable kostnader kompenserer
Hvis Norwegian må sette flyene på bakken i Norge, tilsvarer det rundt 15 millioner kroner i tapte inntekter per dag, ifølge ABG-analytikeren. Norwegian hadde per utgangen av året en kontantbeholdning på omlag 2,4 milliarder kroner, og en gjeld på rundt ti milliarder. Lånebetingelsene krever at selskapet har minst 1,5 milliard på bok.
Mange av kostnadene, som drivstoff, handling, lønnskostnader og landingsgebyrer, er imidlertid variable, som begrenser inntektstapet, forklarer Nystrøm.
- De klarer nok å kompensere en del, sier han.
Ikke overrasket
Flyanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank er foreløpig ikke bekymret, og tror på en løsning. Spørsmålet er hvor lenge konflikten varer, påpeker han.
- Jeg er ikke overrasket over at det kommer en konflikt, det er en bransje hvor ansatte har en sterk tradisjon for å streike, sier han til DN.
Han legger til at uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker må man akseptere, men det er selvsagt svært uheldig for Norwegian og deres kunder at man blir rammet på denne måten. Men noen krise for flyselskapet er det ikke snakk om foreløpig, ifølge ham.
- Mange vil nok velge andre flyselskaper og Norwegian vil bli påført et betydelig tap. Men omfanget vil vi første se utover uken, sier analytikeren.
Han understreker at store deler av flytrafikken fortsatt går som planlagt.
Tviler på kutt
Norwegian-sjef Bjørn Kjos påpekte i helgen av fire av fem flygninger går som normalt, ettersom det kun er piloter ansatte i Norwegian Air Norway (NAN), som er tatt ut i streik. Dertil har flyselskapet opplevd unormalt mange sykemeldinger.
Dagbladet skrev søndag kveld at Norwegian-ledelsen vurderer å slå NAN konkurs, og at de oppsagte pilotene vil bli tilbudt nye kontrakter gjennom bemanningsselskapet OSM Aviation. Norwegian leier allerede inn piloter fra OSM på ruter til USA og Asia.
Jacobsen tror ikke Norwegian ønsker å kvitte med pilotene. Selskapet har store vekstplaner og har behov for hver og én, påpeker han.
- Samtidig må selskapet være konkurransedyktig i en stadig tøffere konkurranse og de ansatte må nok forholde seg til at det kommer endringer i vilkårene underveis, sier analytikeren.
- Tenkes annerledes
Norwegian har vokst betydelig de seneste årene, og passert storebror SAS på flere ruter i det norske markedet. Samtidig har konfliktnivået økt. Dette er heller ikke unaturlig, mener Jacobsen.
- Det har vært et selskap med betydelig dugnadsånd. Nå er det blitt et stort selskap med mange ansatte, og det tenkes annerledes fra fagforeningenes side, sier analytikeren.
Det er likevel et farlig spill. Luftfartsbransjen er i kraftig utvikling, og kostnadspresset gjør at gamle rettigheter ikke er forenlig med konkurransedyktig drift. Likevel ser fagforeningene i hele Europa at streik er et kraftig virkemiddel som ofte benyttes.
- Det er en bransje hvor streik er et våpen som ofte benyttes. Det er lett å ramme arbeidsgiver veldig hardt ved å legge ned arbeidet, noe som de har rett til å gjøre og som de bruker uten store hemninger, sier Jacobsen.
- Blir tøffere og tøffere
Analytikeren tror vi kun har sett den spe begynnelsen av bruken av bemanningsselskaper, der mer effektive lavkostprodusenter sender høykostprodusentene i Europa "ned og vekk".
- De ansatte vil tvilholde på sine rettigheter så lenge som mulig, men må innse at retningen er at det blir tøffere og tøffere å være i den bransjen, sier Jacobsen.
Swedbank har en nøytralanbefaling på Norwegian-aksjen med kursmål 270 kroner. ABG Sundal Collier har en kjøpsanbefaling med kursmål 350 kroner.
Norwegian-aksjen er ned omlag fem prosent til 221,60 kroner på Oslo Børs sålangt mandag. Det verdsetter selskapet til 7,8 milliarder kroner.
Les også:
Skjebnemøtet til Norwegian er i gang
Norwegian nekter ansatte å bruke egenmelding
Eksperter tror Norwegian-streiken blir kortvarig
Avis: Kjos vil slå datterselskap konkurs
- Dramatisk for Norwegian
Varsler Norwegian-kaos
Vil aldri gi fra seg den kommersielle styringsretten
Setter skrivebordspiloter bak spakene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.