– Jeg hadde forventet at dere kom med norske flagg og ikke sørgebånd.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sto foran sinte kabinansatte ved hovedkontoret på Fornebu mandag formiddag.
I løpet av helgen hadde rundt 1000 kolleger blitt flyttet fra morselskapet til de nye datterselskapene Cabin Services Norway og Cabin Services Denmark.
Kjos sier endringene vil gi de ansatte flere muligheter og at han vil bruke dem mer fleksibelt på flyvninger i utlandet. De ansatte frykter at de kan bli solgt ut av konsernet og leid tilbake.
Kjos ble stående i rundt et kvarter for å svare på hissige tilrop.
– Dere er jo Norwegian-ansatte så det holder. Vi har ikke tenkt å bytte ut én eneste av dere, sa han.
Ny streikefare
Bare timer før de kabinansatte fikk ny arbeidsgiver fredag, ble det brudd i forhandlingene om en ny kollektivavtale mellom ledelsen og kabinforeningen.
Om tre uker kan det bli streik fordi kabinpersonalet vil ha gjeninnført en gullkantet ytelsespensjon. Alle de ansatte mistet den for vel et år siden og fikk isteden en innskuddspensjon som gir lavere utbetaling etter arbeidslivet. Pilotene har forhandlingsrett om pensjon og fikk den gamle pensjonen tilbake da de truet med streik ifjor høst. Pilotene ble flyttet inn i datterselskapet Norwegian Air Norway og derfor må kabinforeningen kjempe alene for å få det samme.
– Forhandlingsrett om pensjon er et viktig krav, sier leder Marit Lindén i Norwegian Kabinforening.
Etter det DN forstår, støtter foreningen seg på at Widerøes kabinforening fikk gjennomslag for forhandlingsrett i mai ifjor.
– Mange ansatte har under ti år igjen i yrket og mister mye penger om ytelsespensjon er borte. Om vi skal beholde innskuddspensjon, så vil vi forhandle om nivået på denne, sier Linden.
Vil ikke tilbake
Selskapet kommenterer ikke spesifikke krav og nøyer seg med å minne om at bare piloter kan kreve å forhandle om pensjon.
– Overføringen til kabinselskapet medfører ikke at pensjonsrettigheter eller andre lønn- og arbeidsvilkår blir rokket ved. Unntaket har vært pilotene, som har hatt tariffestede pensjonsrettigheter, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
Overføringen av de ansatte fredag skjedde tre dager tidligere enn selskapet hadde varslet på forhånd.
Kom aldri til start
Fredagens forhandlingsbrudd skjedde før partene hadde forhandlet overhodet.
– Listen med krav i forhandlingene ble avvist og begrunnet med at NHO Luftfart ikke har tid til å møte oss. For øyeblikket vet vi jo ikke engang hvem vi skal forhandle med, sier Lindén.
Hun samarbeider med YS-foreningen Parat, som kan varsle en streik, såkalt plassoppsigelse, med 16 dagers frist.
– Det kan skje en av de nærmeste dagene, sier Lindén.
Ledelsen reagerer på at det er varslet brudd, og peker på at avtalen gjaldt frem til 1. april.
– Det er særdeles uvanlig å varsle brudd og plassoppsigelse før forhandlingene overhodet har startet, sier Skånvik.
Kjos forsøker å tone ned faren for en flystreik i Norge og Danmark like etter påske.
– I alle de årene jeg har vært i Norwegian, så har det blitt et brudd før det blir enighet. Det er ingen som ønsker en streik, men akkurat i dag tror jeg det handler om en misforståelse. Vi gjør dette for å skape en tryggere arbeidsplass, sier Kjos.
Les også:
Norwegians nye Dreamliner nektet i USA
Norwegian-ansatte med sørgemarkering
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.