Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte i dag besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Det er foreløpig ikke klart hvordan meldingen vil påvirke den pågående pilotstreiken, men Fafo-forsker Kristin Alsos er ikke i tvil:
- Det er ikke positivt for forhandlingsklima mellom partene at det skjer denne type selskapsendringer midt under forhandlinger. Jeg tror ikke dette er noe som bidrar i positiv retning, sier hun.
- Klarere skille
De organiserte pilotene er i dag ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway as (NAN), og blir leid tilbake til morselskapet Norwegian Air Shuttle asa.
I likhet med NHH-professor Tor W. Andreassen, ser ikke Alsos at torsdagens melding løser den grunnleggende uenigheten mellom pilotene og Norwegian. Forskeren viser til at noe av det som har vært diskutert er tariffavtalen og hvor stor del av selskapet den skal gjelde.
- Med å dele opp i ulike datterselskaper vil du kunne få et klarere skille. Du kan få en tariffavtale for Norge, en for Sverige og en for Danmark. Så kan man forhandle ulike vilkår med de ulike pilotforeningene. Hvorvidt dette lykkes vil avhenge av samholdet og koordineringen mellom pilotene i de tre landene, sier Alsos.
- Hvis Norwgeian lykkes med denne strategien, vil de antagelig få større fleksibilitet med tanke på flyvingene mellom de skandinaviske landene. Hvis de svenske er billigst, vil de naturlig kunne brukes mellom Oslo og Stockholm. Og bare bruke de norske på innenriks, mener hun.
- Les også: - Det samme med en annen smak
- Ikke mulig
Parat varslet tirsdag flyselskapet Norwegian om et søksmål der pilotene vil kreve ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle fremfor datterselskapet de er ansatt i.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud har i en pressemelding tidligere vist til at Parats advokater lenge har vurdert hvilke mulighet Norwegian har til å «undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet ved å forsøke å legge ned selskapet pilotene er ansatt i gjennom en form for konkurs».
- Gjennom det samholdet pilotene her viser vil det ikke være mulig å splitte pilotkorpset slik selskapet og Bjørn Kjos ser ut til å planlegge, sa Skjæggerud i den forbindelse.
Siste nytt i saken:
Norwegian-aksjen rett opp etter børspausen
- Det samme med en annen smak
Norwegian etablerer nye pilotselskaper i Skandinavia
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.