Flyklagenemnda behandlet på sitt siste møte 45 klager mot Norwegian. Kun tre av klagerne fikk medhold, men ikke på grunn av forsinkelser, ifølge tall som NRK har innhentet.
Nesten alle klagerne har oppgitt at de ble forsinket i mer enn ett døgn. Nemnda mener de ikke har rett til kompensasjon.
– Den feilen som forsinket disse passasjerene, var så uventet og oppsto så plutselig at Norwegian ikke må betale denne erstatningen, sier Flyklagenemndas administrasjonsleder Rolf Forsdahl.
Han legger til at klagere i slike situasjoner sjelden har forståelse for at flyselskapene som regel slipper erstatningsansvar.
Nemnda følger EUs regelverk om at passasjerer ikke har rett til erstatning hvis forsinkelsene skyldes forhold utenfor flyselskapenes kontroll. Også Norwegian følger EU-reglene for passasjerrettigheter.
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen er fornøyd med utfallet i sakene som nemnda har behandlet. Han legger til at Norwegian likevel har gitt kompensasjon til tusenvis av forsinkede passasjerer selv om de ikke har hatt rett på det etter EU-reglene.
Les også:
- Ikke få panikk
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.