Dette sier Norwegians rekonstruktør om billett-refusjoner: – Får ikke lov til å refundere krav som har oppstått før åpningen av rekonstruksjonen
Norwegians rekonstruktør Håvard Wiker sier selskapet ikke har lov til å refundere billetter som ble kjøpt før 18. november i fjor før selskapet er reddet. Også fremtiden for cashpoints er uviss.
Onsdag hadde flyselskapet Norwegian møte i Oslo byfogdembete der det la frem sin plan for kreditorer og den norske dommeren. Etter møtet forteller Norwegians rekonstruktør Håvard Wiker i advokatfirmaet Ro Sommernes om prosessen.
– Vi har jobbet ganske heftig siden åpningen av saken 8. desember med å få oversikt over hva dette er for noe. Vi har jobbet for å få kontroll på den daglige driften. For vi har et ansvar for å sørge for at driften skjer i henhold til reglene under rekonstruksjonen, sier Wiker under et pressemøte.
Rekonstruksjon
- Stortinget vedtok i april 2020 en midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av korona. Loven trådte i kraft 11. mai 2020 og gjelder til 1. januar 2022.
- Rekonstruksjonsregler kan bidra til at bedrifter som under normale forhold er lønnsomme, i større grad kan reddes og arbeidsplasser og verdier sikres.
Formålet med en rekonstruksjon er å gi selskapet konkursbeskyttelse i en viss periode, dersom det ikke klarer å oppfylle sine låneforpliktelser. Istedenfor at selskapet slås konkurs, vil det da foregå en rettslig forhandling mellom selskapet og kreditorer.
Forhandlingene kan lede ut i betalingsutsettelse, nedskrivning av gjeld, omgjøring av gjeld til aksjekapital, salg av hele eller deler av virksomheten eller en kombinasjon av disse.