Ifølge strategien skal passasjerferjer som går mellom Norge og havner utenfor Norden, kunne ha mannskap med utenlandske arbeidsvilkår og betingelser, skriver Finansavisen.
Dette vil i hovedsak gjelde for Color Line som trafikkerer mellom Oslo og Kiel flere ganger i uka. Selskapet har i likhet med Norwegian truet med å flagge ut av landet dersom vilkårene ikke endres.
– Dersom Color Line får endrede betingelser, vil det være midt i blinken for Norwegian, som tidligere har forsøkt å få regjeringen til å endre på Utlendingsloven eller finne nye måter å tolke den på, sier professor Eli Moen ved Handelshøyskolen BI.
Hun får støtte av advokat Karl-Johan Gombrii, en av arkitektene bak Norsk Internasjonalt Skipsregister som ble opprettet i 1987.
– Jeg tror det vil være veldig vanskelig å stå imot en internasjonalisering av arbeidsbetingelsene i luftfarten. På sikt kan det ikke forhindres. I realiteten kan norskkontrollerte skip registreres hvor som helst og seile hvor de vil. Det vil bli slik i luftfarten også, spår han.
Torsdag sendte Norwegians advokat et brev til Justisdepartementet der det heter at «dersom ikke staten innen 24. september gir uttrykk for den samme forståelsen av regelverket som Norwegian, legger selskapet til grunn at partene er uenige».
«Staten må da legge til grunn at det er aktuelt å bringe saken inn for rettsapparatet uten ytterligere varsel», skriver advokaten videre.
Les også:
Kan legge ned langdistanseflygingene fra Norge
Hurtigruten slipper avgift i Geiranger
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.