Norwegian leverer betydelig svakere enn ventet i fjerde kvartal, som sørger for milliardunderskudd ifjor. Det er første gang på syv år at bunnlinjen viser rød tall for flyselskapet.
- Det er ingen tvil om at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi flere positive trender inn i 2015. Fjoråret var preget av fortsatt internasjonal ekspansjon, ikke minst lansering av nye langdistanseruter. Vår vekststrategi gir resultater etter hvert som vi fortsetter å styrke det globale fotfestet, sier Kjos.
Resultat før skatt var på minus 1.184 millioner kroner i fjorårets siste tre måneder, mot et underskudd på 283 millioner kroner i samme periode året før. Det var ventet til -846 millioner kroner, ifølge TDN Finans.
Det svake resultatet tilskrives primært kostnader knyttet til sikringskontrakter for drivstoff i 2015 og en svakere norsk krone, ifølge kvartalsrapporten.
Bruttoresultatet (ebitda) var på -870 millioner kroner i kvartalet, mens et underskudd på 609 millioner kroner var ventet.
Årsresultatet viser et underskudd på -1.050 millioner kroner, mot et overskudd på 322 millioner kroner i 2013, ifølge kvartalsrapporten.
Videre har forsinkelser på langrutene kostet selskapet 265 millioner kroner i 2014. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer, ifølge selskapet.
Kostnader knyttet til manglende godkjennelse av EU-selskapets søknad om amerikansk flylisens utgjorde totalt 117 millioner kroner.
"«Enmannsstreiken» Parat iverksatte i forbindelse med tariffoppgjøret for de kabinansatte kostet alene hele 101 millioner kroner", heter det.
Toppsjefen påpeker at selskapet til tross for store investeringer, har lyktes med å redusere enhetskostnadene og fornyet flåten betydelig. Samtidig ser han tilfredsstillende etterspørsel inn i 2015, der Norwegian også nyter godt av oljeprisfallet.
- Det er likevel ingen tvil om at vi må redusere kostnadene våre ytterligere for å holde oss konkurransedyktige i et svært utfordrende marked, sier Norwegian-sjefen.
Norwegian har et mål om en enhetskostnad på 0,39-0,40 kroner i 2015, basert på en drivstoffpris på 575 dollar per tonn og valutakurs på 7,5 kroner, og en kapasitetsvekst (ASK) inklusive langdistanseruter på fem prosent, ifølge kvartalsrapporten.
Norwegian fraktet 5,65 millioner passasjerer i fjerde kvartal, en vekst på åtte prosent. Kapasitetsveksten (ASK) var på 21 prosent mens kabinfaktoren steg én prosent til 81 prosent.
Flyselskapets leasingkostnader steg til 490 millioner kroner i fjerde kvartal, fra 340 millioner i fjorårskvartalet.
Ved overføring av en større del av Norwegians flåte til datterselskapet Arctic Asset Aviation Ltd. har flyverdiene økt med dollarstyrkelsen. Dette hadde en positiv effekt på 361 millioner kroner på egenkapitalen, som i praksis motvirker tap på en svakere norsk krone mot dollar i fjerde kvartal, opplyser selskapet.
Fire av analytikerne TDN Finans har vært i kontakt med før tallene anbefaler kjøp av Norwegian-aksjen, en har hold-anbefaling, mens to anbefaler salg. Gjennomsnittlig kursmål er 312 kroner, varierende fra 215 til 370 kroner.
Aksjen sluttet sist til 270,30 kroner. Sålangt i år er Norwegian ned omlag to prosent, og opp rundt tolv prosent siste tre måneder.
Les også:
Tre døde i eksplosjon på norskeid produksjonsskip i Brasil
Asia i dag: USA og Kina barker sammen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.