Det norske selskapet har ventet i over to år på en avklaring etter at søknaden ble storpolitikk mellom USA og EU-landene.

Fredag morgen lokal tid varslet det amerikanske samferdselsdepartementet DOT at det åpner for å gi Bjørn Kjos den etterlengtede tillatelsen.

Norwegian’s irske datterselskap, Norwegian Air International, har fått tentativ amerikansk flytillatelse, melder selskapet selv.

- Det er på høy tid at Det amerikanske transportdepartementet omsider foreslår å innvilge søknaden om flytillatelse, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i meldingen.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen følger opp:

- Så vidt oss bekjent er dette den lengste behandlingstiden av en søknad om en såkalt "foreign air carrier permit" noensinne, sier han til DN.

Strid om datterselskaper

NAI er forkortelsen på Norwegians irske datterselskap Norwegian Air International som står bak søknaden og brukes på flyvningene mellom Europa og USA.

Når endelig vedtak foreligger, vil Norwegian «innen kort tid» lansere sin første rute mellom Irland og USA. Høringsfristen på den foreløpige godkjennelsen går ut 13. mai.

- En endelig godkjennelse betyr at vi kan jobbe videre med å realisere selskapets strategi og vokse videre internasjonalt, hvilket også innebærer å skape nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende, sier Kjos i meldingen.

Strid om datterselskaper

Striden dreier seg om bruken av datterselskaper i lavkostland og innleie av arbeidskraft.

Norwegians datterselskap er registrert i Irland slik at det omfattes av EU-regler. Pilotene er europeiske, mens kabinpersonalet på USA-rutene primært er ansatt ved Norwegians baser i New York, Fort Lauderdale og London.

-  Det har vært mye motstand fra amerikanske flyselskap. Dette har nok vært mye av grunnen til at det har tatt så lang tid, hevder kommunikasjonssjef Sandaker-Nielsen.

Amerikanske fagforeninger har på sin side hevdet dette er en form for sosial dumping som svekker eksisterende vilkår i luftfarten.

En representant for ALPA, som organiserer blant annet amerikanske piloter, ønsket ikke å kommentere saken overfor DN i 17-tiden fredag.

Helhetsvurdering

Like før klokken 16 norsk tid sendte det amerikanske samferdselsdepartementet melding om nordmennene vil få foreløpig flytillatelse.

- Basert på en helhetsvurdering av saken og konsultasjoner med justis- og utenriksdepartementene er det ikke funnet grunnlag i avtalen mellom USA og EU for å avvise en søker som ellers er kvalifisert. Det betyr at NAI synes å møte DOTs normale krav for tildeling av tillatelse og det virker ikke å være noen juridisk grunnlag for å avvise NAIs søknad, skriver samferdselsdepartementet.

Norwegian startet langdistanseflygninger i 2013 med Dreamliner, og har i dag fire langdistansebaser: i New York, Fort Lauderdale, London og Bangkok.

Les også:

Dette kan få oljeprisen til å stupe igjen

«Hammerslag» mot skattejuks

Staten krever større betaling fra Westerdals

Fått med deg denne?

Trendene på to hjul
Dette er motorsyklene som gjelder i år.
03:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.