I dag, torsdag, la lavprisflyselskapet Norwegian frem sine resultater for tredje kvartal. Selskapet fikk et resultat før skatt på 1,098 millioner.
Analytikerne ventet et resultat før skatt på nesten 1,3 milliarder kroner.
Til sammenligning havnet fjorårsperiodens resultat før skatt på en halv milliard.
Det er langdistanseoperasjonen og de internasjonale rutene som trekker opp resultatet. Aldri tidligere har fyllingsgraden vært så høy på kvartalsbasis, 91 prosent i hele rutenettet.
- Tallene var bra, det er i tråd med våre anslag. Litt svak fortjeneste per aksje (EPS) mot konsensus, og guidingen - som er det viktigste var veldig bra, oppsummerer analytiker Kenneth Sivertsen i SEB kjapt overfor DN.
- Her vi kommer til å vokse mest
Fyllingsgraden i tredje kvartal var 91 prosent, opp seks prosentpoeng fra fjoråret.
Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal, en økning på ni prosent.På langdistanse var passasjerveksten 15 prosent sammenlignet med ifjor.
Den desidert sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick, hvor selskapet har baser både for kort- og langdistanse. Trafikken på de spanske basene økte også kraftig. I Norden er situasjonen stabil, men likevel med noe økning i markedsandeler.
- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier Bjørn Kjos i en kommentar.
- Vi ser også at virksomheten i Europa for øvrig trekker opp, mens det er stabilitet i det skandinaviske markedet. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Tredje kvartal er også kjennetegnet av viktige milepæler som lansering av spanske innenriksruter og vinterruter mellom USA og Karibia, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
En annen situasjon enn ifjor
- 2014 var et forferdelig år. For det første slet Norwegian med store etableringskostnader som følge av langdistansesatsingen, dessuten var det et voldsomt prispress i Norden. Billettprisene var så lave ifjor at situasjonen var uholdbar, sa SEB-analytiker Kenneth Sivertsen til DN tidligere denne uken: Har ståltro på Norwegian - og denne uken ventes nye knalltall
Nå er situasjonen en annen, og analytikeren mener at det er på langdistanse Norwegian virkelig vil gjøre det sterkt fremover.
Estimatene SME Direkt hentet inn for TDN Finans i forkant av tredjekvartalstallene viste også at helårsanslagene for driftsresultatet er oppjustert med rundt syv prosent for 2015 og 2017, og nesten 14 prosent for 2016 - sammenlignet med forventningene før forrige kvartalsrapport.
Norwegian Air Shuttle
Les også: Helsetopper: – Ny kreftmedisin kan knekke økonomien
Se også:
Dette er årets gaselle-vinner i Akershus:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.