Innen året er omme vil det bli mulig å sikre seg billett med det splitter nye flyselskapet Viking International Airlines.

For den nette sum av rundt 1000 dollar (6000 kroner), vil det ta deg fra Oslo til Miami og samtidig gi deg «full service» på veien, lover Ragnvald Brobakken, en av bakmennene i det nye flyselskapet.

Det skriver VG.

- Om bord vil det være en «voksensone» og turistklasse med barnesone - utarbeidet i samråd med barnepedagoger, forklarer Brobakken til DN.

Videre kan passasjerene selv bestemme hvor mye mat de ønsker å få servert og hvor mye de ønsker å drikke. Dette gjelder også for alkoholholdige drikker.

- Er dette en slags all inclusive-billett?

- Ja. Du får full service om bord med så mye mat og drikke du vil ha.

- Man kan altså også drikke så mye alkohol man vil uten at det koster noe ekstra?

- Så mye du vil, akkturat slik det var på 70- og 80-tallet.

Kombinerer lastfrakt

Inkludert i billetten får de reisende i tillegg ha med seg to kolli på 23 kilo hver. Skulle du derimot oppleve at selv to kolli er for lite, vil ikke overvekt oppleves som noe problem for flyselskapet - som allerede har løsningen klar.

- Vi kommer ikke til å kreve noe ekstra for overvekt, men vil tilby reisende å kjøpe en ekstra bag for 30 dollar. Denne bagen kan så fylles opp, og gå som «gratis overvekt» å frakte én vei.

Ifølge Brobakken er det hele mulig å gjøre lønnsomt fordi den nye strekningen fungerer som et tilskudd til en allerede etablert geskjeft.

- Vi har flere bein å stå på. Det er frakt som er vår hovedgeskjeft. Vi opererer med en kombifrakter, noe som betyr at vi kan ta masse frakt med oss samtidig. Dette vil imidlertid ikke passasjerene merke noe til, annet enn at vi ikke har de samme vektbegrensningene som andre passasjerfly.

Leier inn fly

Viking International Airlines skal i tillegg kun leie inn Boeing 747-fly fra Air China.

Disse flyene vil ikke vil være like oppdaterte som eksempelvis Dreamlinerne til Norwegian, som kjører samme strekningen mellom Oslo og Florida, forklarer Brobakken.

- Du vil se at ting er litt eldre enn hva Kjos har i sine fly, ettersom det er ti år siden det ble laget.

Budsjett og forventede omsetningstall er ferdig utarbeidet, levert og godkjent av investorene, ifølge Brobakken. Han vil imidertid ikke gå nærmere inn på hvem disse er eller hvor mye selskapet forventer å omsette for.

- Alle slike deltaljer blir offentliggjort senere, når det første flyet har ankommet Oslo lufthavn.

Ifølge VG er tidligere sjefspilot i Atlas Air, John Kunkel, en av investorene bak Viking International Airlines.

Inspirert av PanAm

Inspirasjonskilden, ifølge Brobakken, er PanAm.

- Jeg er såpass grå i håret at jeg husker hvordan PanAm og de andre gutta drev flyselskap i gamledager. Vi mener at ferien starter når du går ut av døren, og da vil vi prøve så godt vi kan å få til at de som kommer til oss får en hyggelig reise dit de skal, sier Brobakken til DN.

- Hvorfor er det ikke flere flyselskaper som gjør som dere?

- Continental har eksempelvis ikke plass til mer vekt i sine fly. De har allerede en begrenset vektgrense for i det hele tatt å få komme inn i Norge.

Det nye flyselskapet skal følge det samme sikkerhetsreglementet som Norwegian ettersom det er nordisk.

Vil utvide

Flyselskapet vil sende sin første Boeing 747-maskin til Gardermoen om få uker, og håper å få denne i trafikk fra september.

Etterhvert vil Viking International Airlines utvide til en rute mellom Oslo og «Østen». Noe mer konkret enn det ønsker ikke Brobakken å være. VG skriver imidlertid at ruten skal legges til Bankok i Thailand - med en mellomlanding i Lakselv i Nord-Norge.

- Jeg kan bekrefte at vi garantert kommer til å legge inn landfing i Lakselv. Ellers kan jeg kun si at vi skal fly til Østen generelt. Nord-Norge er så fint og flott, det er mange utlendinger som vil reise dit.

Ikke truet

Flyselskapet Norwegian opererer med flyruter til både Florida og Bankok. Kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker Nielsen ønsker imidlertid konkurransen fra den nye konkurrenten velkommen.

- De fleste vet at Norwegian er tilhengere av konkurranse. Det betyr større valgfrihet og billigere billetter for de reisende. Men for å kunne lykkes i den tøffe konkurransen i lufta er man helt avhengige av nye fly med lavt drivstofforbruk, poengterer selskapets talsmann Lasse Sandaker-Nielsen overfor både VG og DN.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.