Asker og Bærum tingrett har gitt piloter ogkabinansatte fullt medhold i saken mot Norwegian Air Shuttle ASA. Dommen gir Parat rett i at Norwegian er deresreelle arbeidsgiver. Dermed kan ikke flyselskapet organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret.
Norwegianhar ifølge dommen også drevet ulovlig innleie av arbeidskraft.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier i en pressemelding avgjørelsen er prinsipiellsvært viktig for fremtidig organisering av norsk arbeidsliv.
–Norwegian har gjentatte ganger forsøkt å unndra segarbeidsgiveransvar og et av de groveste eksemplene så vi underpilotstreiken ifjor, der selskapet på nytt flyttet ansatte tilnyopprettede datterselskaper i et forsøk på å unngå det ansvaretalle seriøse arbeidsgivere har overfor sine ansatte, sierSkjæggerud.
Norwegian vil ikke kommentere dommen før de har lest dommen.
Avgjørende dom
– Dommen setter en stopp forselskapsmodeller som kun har til hensikt å svekke arbeidstakeresrettigheter og hindre arbeidsmiljølovens vernebestemmelser, sierParat-lederen.
Parats advokat Christen Horn Johannessen sier dommenslår fast at formelle endringer i Norwegians selskapsstruktur ikkerokker ved det faktiske forhold, nemlig at det er morselskapet somdriver flyvirksomheten.
– Denne dommen er i tråd med detHøyesterett tidligere har slått fast. Den som har ansvaretfor ledelsen og resultatene også er å regne som formellarbeidsgiver. Norwegians fragmentering av virksomheten bryter medarbeidsmiljølovens formål om sikring av trygge arbeidsforhold, sierHorn Johannessen i pressemeldingen.
Han peker videre på at all bruk avvirksomhetsoverdragelse er gjort veldig hurtig og i sammenheng medkonflikter under tarifforhandlinger.
– Vi mener Norwegian flytteransatte til papirselskaper uten reelt innhold for å slippe unnaansvar. Nå har retten slått fast at slike omorganiseringer ikke kangjøres uten at morselskapet i dette tilfellet fortsatt hararbeidsgiveransvar, sier Horn Johannessen.
Konkurranserettsligdoping
Parat advokat Lene Liknes Hansen sier dommen også slår fastat Norwegian ikke kan flytte piloter og kabinansatte ut tilulike datterselskaper for deretter å leie dem inn igjen neste dag.
– Så lenge selskapet har etfast behov for ansatte er innleie ulovlig, og omorganiseringenegjør at de ikke slipper unna arbeidsgiveransvaret, sier LiknesHansen.
Horn Johannessen mener Norwegian i realiteten ønsker seg etallment amnesti fra å følge norsk lov og arbeidsrett på sin vei motå etablere seg som et stort lavprisselskap.
– Enkelteidrettsutøvere doper seg, mens det vi ser her, er en form forkonkurranserettslig doping. Denne dommen gir Norwegian en tydeligbeskjed om hvordan de kan opptre overfor sine ansatte. Vi menerselskapet prøver seg på en grunnleggende omlegging av gjeldendenorsk arbeidsrett. Arbeidsmiljøloven er laget for å vernearbeidstakere mot nettopp det vi ser i denne saken, sier han.
Les mer på DN.no:
Riggründer og mangemillionær skal ha skjult flerfoldige millioner i lavskatte-land: Dømt til to års fengsel for skattesvik
Tror det verste er over i vest: – Bunnen er passert (DN+)
Får bygge lakseanlegg til 2 milliarder kroner (DN+)
Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene (DN+)
Anbefalt av DNtv:
Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.
Brexit-spesial:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.