Konkurransen i flymarkedet betyr flere tomme seter og eldre fly i luften etter korona: – Jeg blir målløs

SAS får nye fly som sluker mindre drivstoff, mens Norwegian og Flyr sier nei. Miljøforkjemper Anja Bakken Riise mener statlig milliardhjelp må holdes tilbake.

SAS introduserer sin nye «arbeidshest» i Norge (2021)
0 seconds of 2 minutes, 44 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Neste
Rekordmange påmeldt: – Mest EY vi frykter, for å være ærlig
02:43
00:00
02:44
02:44
 

Midt i snøføyken på Bodø lufthavn tar SAS-kaptein Bjørn Erik Dahl en sjekk rundt flyet før avreise til Oslo. Rett over ham er cirka 80 passasjerer på vei om bord. Da er fortsatt drøyt halvparten av setene tomme.

Kaptein Bjørn Erik Dahl sjekker flyet før avgang fra Bodø. SAS er i ferd med å introdusere flytypen Airbus A320neo på norsk innenriks – som bruker 16-20 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren.
Kaptein Bjørn Erik Dahl sjekker flyet før avgang fra Bodø. SAS er i ferd med å introdusere flytypen Airbus A320neo på norsk innenriks – som bruker 16-20 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren.Foto: Per Thrana

Tross enorme underskudd i koronakrisen har SAS holdt fast ved en kostbar bestilling og levering av den helt nye flytypen Airbus A320neo.