Mandag åpner Norges første innenriks-lounge på Oslo Lufthavn.

Den nye loungen til SAS er 300 kvadratmeter stor og har omtrent 100 sitteplasser. Selvbetjent café og trådløst internett er blant det flyselskapet kan tilby sine ekstra gode kunder.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI mener SAS nå sender ut et viktig signal.

- Ved å ha en lounge på innenriks, prøver SAS å differensiere seg fra lavprisselskaper - primært Norwegian, mener flyeksperten.

- Hvis SAS skal prøve å være forskjellige fra andre og prøve å få høyere priser, må de ha en lounge. Det er en naturlig del av det de holder på med, sier han.

- Forbedrer tilbudet

Onsdag fikk DN ta en sniktitt på det nye tilbudet til SAS, som primært retter seg forretningsfolk.  Snorre Andresen, produktsjef for flyselskapet i Norge, kalte det «både 17. mai og julaften», da han viste frem loungen for første gang.

- Vi gjør ikke dette for å ta markedsandeler fra Norwegian, men for å forbedre tilbudet til våre eksisterende kunder, sier han til DN.

Innenriksflyvninger i Norge er selskapets desidert viktigste enkeltmarked.

- Vi har nok litt færre kunder innenriks enn det Norwegian har, men kundene våre flyr oftere og har derfor andre behov, hevder SAS-direktøren.

Han vil ikke si noe om hvor mye som er investert i den nye loungen, utover at «det er dyrt».

- Betyr dette dyrere billetter?

- Nei. Vi tar ned noen kostnader, mens vi velger å investere i andre ting, svarer han.

Uten planer

Norwegian har foreløpig ingen planer om egen lounge på innenriksterminalen på Gardermoen.

- Vi opplever at etterspørselen ikke er stor nok. Forretningsreisende på innenriks benytter seg av fasttrack og sms-billetter, og går rett til gaten for å spare tid, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

-  Dere er ikke redde for å tape markedsandeler til SAS?

- Vi har i aller høyeste grad et konkurransedyktig tilbud, og vi tror at kundene våre ønsker å bruke tiden sin effektivt på reise. Det vil si i møter og andre avtaler - og ikke i en lounge på Gardermoen, svarer Sandaker-Nielsen.

Bonusordning

SAS`nye innenrikslounge er åpen for såkalte «gull- og diamantkunder», det vil si kunder som reiser ofte, samt reisende med den oppgraderte «SAS Pluss»-billetten. Også tilsvarende kunder av flyselskapets partnere i Star Alliance har tilgang.

Ifjor vår ble forbudet mot bonusordning på flyvninger innenlands opphevet. BI-professor Andersen understreker at avgjørelsen betyr svært mye for SAS.

- At de faktisk får lov til å bruke eurobonus internt i Norge, betyr mye mer enn denne loungen, sier flyeksperten.

Han tviler samtidig på at andre selskaper, inkludert Norwegian, kommer til å følge etter med egne lounger på innenriksterminalen.

- Til det er markedet for lite, mener han.

Viktig for arbeidshverdagen

Andersen viser forøvrig til at de aller fleste store flyselskapene i verden i dag har egne lounger - både på innenriks og utenriks. Han ser også en trend:

- De siste årene har det i større grad blitt viktig å legge til rette for arbeidsplasser, fremfor at loungene skal fungere som barer. Det er nok mindre fyll og fest på forretningsreiser enn det var før, sier han.

- Slik har det nok vært en dreining bort fra luksus og over på ting som hjelper deg i arbeidshverdagen, sier flyeksperten.

Oslo Lufthavn (OSL) ønsker den nye innenriks-loungen til SAS velkommen.

- Det er positivt at vi som flyplass har et bredt spekter av tilbud tilpasset den enkelte reisende, sier rådgiver Lasse V. Vangstein i OSL.

Les også:
- Jeg tror folk har blitt lei av å handle hos billigkjeder
Telenor tredobler ringepris på fasttelefon
- Det er midt i uken, vi får ta champagnen når det passer  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.