– Vi hadde nok kjøpt billetter uansett om det var et ekstra gebyr eller ikke, sier Trond Heldal Hagen (25).

Han og kjæresten Leah Hayward (28) er studenter ved Universitetet i Ås og skal på skiferie på vestkysten i Canada.

Oljeprisfallet det siste halvåret kommer ikke flypassasjerene til gode. Både SAS og Norwegian har fått lavere kostnader, men ingen av dem vil love billigere flybilletter.

SAS har et drivstofftillegg på alle billettene på mellom 80 og 200 kroner, avhengig av reiselengde. Norwegian har et lignende gebyr på ruter til Middelhavet og oversjøiske ruter.

– Vi må se at oljeprisen er lav i flere måneder før det er aktuelt å gjøre noe med tillegget, sier finansdirektør Göran Jansson i SAS.

– Vi har ingen umiddelbare planer om å gjøre endringer, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Lavere kostnader

SAS valgte å binde prisen på fly­drivstoff sist sommer da oljeprisen lå på mellom 100 og 110 dollar fatet. Selskapet vil spare betydelige kostnader fra februar, idet sommerens kontrakter er historie. Effekten av lavere oljepris er likevel begrenset.

Store deler av oljeprisfallet blir motvirket av en sterkere dollarkurs.

Ola Kokslien skal se på skirenn i Alpene og synes flybillettene er billige nok allerede.
Ola Kokslien skal se på skirenn i Alpene og synes flybillettene er billige nok allerede.
SAS har valgt å sikre to tredjedeler av forbruket fra februar til april på et prisnivå som tilsvarer mellom 80 og 90 dollar fatet.

– Vi er urolige for at oljeprisen kan skyte i været igjen. I tillegg har den norske regjeringen innført en ny miljøavgift fra nyttår. Det har også en negativ effekt, sier Jansson.

En ny CO2-avgift fører til rundt 80 millioner kroner i økte kostnader for SAS i år.

Ifjor betalte SAS tilsammen 8,8 milliarder svenske kroner for drivstoffet. En oversikt fra selskapet viser at det kan spare et milliardbeløp om oljeprisen holder seg under 60 dollar fatet og dollarkursen holder seg på rundt åtte svenske kroner frem til november.

Norwegian har tradisjonelt ikke bundet prisen på flydrivstoff, men sikret halvparten av forbruket fra januar til mars på rundt 90 dollar fatet.

Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank følger flyselskapene tett og mener at lavere oljepris gir et etterlengtet pusterom.

– De senere årene er det blitt ekstremt mye billigere å fly, og prisene har nådd et nivå hvor ingen av selskapene tjener særlig med penger, sier Jacobsen.

Han regner ikke med at drivstofftillegget forsvinner.

Ola Kokslien skal se på skirenn i Alpene og synes flybillettene er billige nok allerede. Foto:
Ola Kokslien skal se på skirenn i Alpene og synes flybillettene er billige nok allerede. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
– Prisene har flatet ut etter et langvarig fall, og konkurransen vil avgjøre prisbildet videre. Gebyret ble lansert fordi en kraftig økning i oljeprisen gjorde at selskapene måtte få opp prisnivået raskt. I dag er det blitt en del av billettprisen.

«Prisene lave»

Torsdag formiddag skulle Ola Kokslien (61) ta et SAS-fly til Frankfurt og reise videre til Alpene for å være tilskuer under helgens kombinertrenn i Seefeld, der sønnen Mikko Kokslien er blant deltagerne.

– Jeg har ingen forventninger om at det skal bli billigere å fly. Prisene er jo allerede ganske lave, sier Kokslien.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.