70 av Norwegians flygere tas ut i streik av Norwegian Pilot Union (NPU) fra lørdag morgen og fram til tirsdag.
Fra onsdag blir streikeuttaket trappet kraftig opp, med til sammen 650 flygere i streik.
Dermed vil nær alle de skandinaviske pilotene være i streik.
Riksmekler Nils Dalseide ledet meklingen mellom YS-forbundet Parat og NHO Luftfart. Han beskriver avstanden mellom partene som stor.
Partene satt fortsatt sammen på overtid da meklingsfristen gikk ut ved midnatt natt til lørdag, men besluttet kort tid etter å gå fra hverandre.
Ingen løsning
Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid.
– Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar.
Han mener arbeidsgiveren ikke ønsker en tariffavtale som berører selskapets drift.
– Selskapet er kun interessert i å organisere seg bort fra sine forpliktelser og det er derfor ikke mulig å finne en løsning. En tariffavtale må vi ha, sier Vatnar.
– Møtt med krav
Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian opplyser at selskapet i forkant av meklingen foreslo det han kaller flere helt nødvendige kostnadsreduksjoner for å sikre et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser framover.
– Dessverre har ikke NPU/Parat imøtekommet disse kravene, men heller fremmet krav som går i feil retning i forhold til avtaler inngått ved forrige tarifforhandling i 2013, sier Kjos.
– Lager egne regler
Leder for Parat, Hans-Erik Skjæggerud, mener selskapet manglende vilje til samarbeid undergraver den norske modellen.
– Vi har stor respekt for effektiv og rasjonell drift, men det er umulig å akseptere at selskapet skal diktere og lage egne regler som i praksis gjør at de organiserer seg bort fra grunnleggende spilleregler i både norsk arbeidsliv og internasjonal luftfart, sier Skjæggerud.
Normal flytrafikk
Norwegian, representert ved NHO Luftfart, mener arbeidsgiverne strakte seg så langt som forsvarlig gjennom hele meklingen.
– Men dessverre var det ikke mulig å oppnå en løsning. I denne omgang rammes selskapet økonomisk, men selskapets mål er å gjennomføre helgens program som planlagt, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Han beklager sterkt at partene ikke klarte å bli enige og viser til at flybransjen som helhet står overfor store utfordringer som følge av sterk global konkurranse. Det krever mer fleksible løsninger og god kostnadskontroll, opplyser Lothe.
– Flybransjen må fortsette å redusere kostnadene samtidig som sikkerhet og kvalitet ivaretas. Kravene om kostnadskontroll må også gjelde for piloter. Det er nødvendig at piloter i Norwegian godtar endringer av dagens lønns- og arbeidsvilkår, slik ansatte i andre flyselskaper allerede har gjort, sier Lothe.
Kjos beklager
– Vi beklager på det sterkeste den usikkerheten som nå er skapt overfor våre passasjerer. Vårt mål har hele tiden vært å unngå streik og få en løsning og ro i selskapet. Nå skal vi gjøre det vi kan for å ivareta berørte passasjerer på best mulig måte, sier Kjos.
Konflikten gjelder Norwegians skandinaviske datterselskap, Norwegian Air Norway (NAN).
Det betyr at langrutene mellom Skandinavia, England, USA og Asia vil gå som normalt. Basene i England, Finland og Spania er heller ikke direkte berørt.
Kan ta tid
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud er forberedt på at streiken kan bli langvarig.
- Vi er forberedt på at det tar den tid det tar, sier han på en pressekonferanse lørdag morgen.
Han beklager ulempene streiken medfører for passasjerene, men mener det er opp til Norwegian å løse konflikten.
- Norwegian må sette seg ned igjen med pilotene og bli enige om en tariffavtale i Norge, Sverige og Danmark. Det har vi hatt før, og bør fortsette å ha, sier Skjæggerud.
Les også:
Massive fly-innstillinger i Danmark
Stein Erik Hagen trekker seg tilbake
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.