Det er konsulentselskapet Copenhagen Economics som har gjennomført utredningen på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

- Regjeringen er opptatt av en sterk og dynamisk luftfartsklynge, og vi ønsker både et effektivt Avinor og private aktører, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding fredag.

- Det mangfoldet har en verdi for å stimulere til utvikling og bedt mulig ivareta reisebehovene for innbyggerne. Det er viktig premiss for vårt arbeid fremover, sier Solvik-Olsen.

Kommer tilbake med anbefaling

Han viser videre til at de nå skal lese rapporten nøye, og så komme tilbake til Stortinget med en anbefaling

Rapporten er både aktuell og viktig, mener Solvik-Olsen. Blant annet fordi det nå jobbes på flere kanter med å videreutvikle Gardermoen, visjoner for Torp og videreføre driften på Moss lufthavn Rygge, som er viktig for Østfold, påpeker han.

- Jeg synes det er positivt at det er nye initiativ som ser muligheter for flyplassdrift, og en konsesjonssøknad vil få prioritert behandling fra vår side, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Uavhengig kartlegging

Stortinget ba regjeringen den 30. mai i år om å foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv.

I denne sammenheng skulle man også se nærmere på de ikke-statlige flyplassenes plass i norsk luftfart i forbindelse med kommende Nasjonal transportplan.

Bakgrunnen for dette er blant annet utfordringene som har oppstått for Moss lufthavn Rygge.

Videre blir det grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan 2018 til 2029 anbefalt at Stortinget i sin behandling av stortingsmeldingen om ny Nasjonal transportplan gir sin tilslutning til at en tredje rullebane på Oslo lufthavn kan bygges når behovet oppstår. Dette er et spørsmål som skal avgjøres av Stortinget.

- Bør samles ved Oslo lufthavn

For å følge opp dette anmodningsvedtaket, har konsulentselskapet Copenhagen Economics gjennomført en slik utredning på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Copenhagen Economics konkluderer med Norge er best tjent med fortsatt å utvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt knutepunkt; det vil si at den fremtidige veksten i etterspørselen etter flyreiser i et samfunnsmessig perspektiv bør samles ved Oslo lufthavn.

Ifølge Copenhagen Economics bør de ikke-statlige lufthavnene i størst mulig grad fortsatt drives på markedsmessige vilkår og fungere som eventuelle konkurrenter til Oslo lufthavn.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med sin tilrådning rundt spørsmålet om tredje rullebane og rollen for de ikke-statlige lufthavnene i Østlandsområdet, vises det til.

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

Anbefalt av DNtv:

Treningsgründernes suksessoppskrift: Slik trenes hele kroppen i løpet av én uke
Daglig leder Linn Herland ved Barry's Bootcamp i Bergen viser fem favorittøvelser som kombinerer flere ulike muskelgrupper.
03:40
Publisert:

Første elektriske lastebil på norske veier
Erna Solberg prøvekjører den nye elektriske lastebilen til dagligvaregrossisten ASKO. - Bare glad jeg slipper å rygg, sier statsministeren. Lastebilen har en nyttelast på 18 tonn, og en rekkevidde på ca 20 mil.
01:22
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.