Tiden da piloter var lønnsadel, nesten uansett hvilket yrke man sammenlignet med, ser ut til å være over.

Sterkere konkurranse i luftfarten og overskudd av piloter har medført at pilotene i flere flyselskaper har måttet gi fra seg en rekke privilegier.

Blant annet måtte piloter i SAS i slutten av mars si farvel til rettigheter de har tilkjempet seg gjennom vel 60 år.

Nå er det i stedet blitt stadig vanligere at piloter må betale for å få jobbe, ifølge en rapport som forskere ved universitetet i Gent i Belgia har skrevet på oppdrag for EU-kommisjonen, melder sverigesradio.se.

Dette er et relativt nytt fenomen som kalles pay to fly, som i praksis betyr at piloten kjøper seg flytid for å få en fot innenfor markedet og kanskje sikre seg en jobb ved neste korsvei.

200 søknader

Fagforeningen for de svenske pilotene advarer om at både flysikkerheten og pilotenes vilkår trues av det voksende fenomenet.

- Vi mener at det er totalt uakseptabelt og at det bør forbys ved lov, sier leder i Svensk pilotforening, Martin Lindgren, til nyhetsbyrået TT.

Lindgren forteller at det for tiden kan være opp til 200 søknader til en utlyst pilotjobb, og han mener flyselskapene som utnytter situasjonen påvirker konkurransen negativt.

I en dom fra tingretten i Stockholm der to piloter har saksøkt et selskap som ikke har latt dem fly alle timene som de har betalt for, fremgår det at prisen en pilot må betale for å få fly 300 timer er 30.000 euro (i underkant av 260.000 kroner).

Ifølge pilotenes fagforening skjer det som oftest ved at en pilot kontakter en formidler som deretter tar kontakt med flyselskaper som benytter seg av denne formen for sysselsetting. Deretter skriver piloten kontrakt med formidleren om å betale en viss sum for å få fly et bestemt antall timer.

Dokumenter som NRK fikk tilgang til tidligere i år viste at et av selskapene som Norwegian leide inn fly og mannskap fra under streiken i mars, Small Planet Airlines fra Litauen, har brukt den svært omstridte ordningen der uerfarne piloter som ikke har fått jobb andre steder, betaler store summer for å få lov til å fly for selskapet.

 

Les også: - Piloter testes ikke psykologisk

 
LO-topp advarer mot arbeidsvilkårene i flybransjen  

SAS dømt etter sparking av unge piloter  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.