– Dette er sportspenger, forteller investor Jan Petter Sissener.
Han har skutt inn 50.000 kroner i selskapet Rygge Airport as. Målet er å redde Moss lufthavn Rygge.
24. mai i år ble det kjent at flyplassen legges ned 29. oktober. Svært mange direkte og indirekte arbeidsplasser vil da forsvinne.
Nå ønsker altså selskapet Rygge Airport as å overta driften.
– Jeg gjør dette ut av en del overbevisninger. Det bør være ønske for Norge å ha en flyplass på Rygge. Det er et stort publikum i regionen og det er kortere flytid sørover og dermed mer miljøvennlig, sier Sissener.
Han legger til at han ikke har gjort en konkret vurdering av sjansene for å få flyplassen i drift igjen.
– Dette er en investering med hjertet, basert på håp, tro og kjærlighet. Dersom det blir behov for ytterligere finansiering, må jeg i så fall gjøre en ordentlig investeringsbeslutning, sier han.
Langt til mål
Knut Johannessen – initiativtager og daglig leder i det lille prosjektselskapet – gir så langt få detaljer om avtaler og utsikter. Foreløpig er det totalt hentet inn 1,4 millioner kroner.
– Kundegrunnlaget er der – 1,6 millioner passasjerer – og flyplassen er veldreven. Jeg er interessert i flyplasser.
Slik forklarer Johannessen hvorfor han har begynt på oppgaven med å finne flyselskaper som er interessert i å trafikkere Rygge slik at flyplassen kan holdes i drift.
Mye gjenstår: Foreløpig har Johannessen hverken møtt flyplassens storeiere, Thon og Orkla, eller noe flyselskap.
– Vi har hatt følere ute. Men vi må ha konsesjon for drift først, sier Johannessen, som er både pilot og økonom.
På Rygge møter DN Erlend Larssen (27). Han er klubbleder blant Aviators utepersonell på Rygge, og har arbeidet der i åtte år.
– Det ville være bra om noen kunne få flyplassen i drift. Å beholde jobben er bedre enn å gå ledig. Men foreløpig virker det hele litt optimistisk, sier Larssen.
Sammen med 140 Aviator-kolleger og alle andre ansatte på flyplassen er han oppsagt fra 1. november. Det er tidspunktet da Ryanair trekker seg ut og sivil luftfart legges ned. Ryanair har sagt at det var regjeringens innføring av flyplassavgiften som gjorde at de la ned virksomheten på Rygge.
– Jeg har snust på ny jobb, men det er ikke lett her. Andre kolleger har det likevel verre – nyetablerte med unger og lån. Det er til og med par her hvor begge jobber på Rygge, sier Larssen.
Eksminister på laget
Dagens Rygge-direktør Pål Tandberg vil ikke uttale seg om nye kosters sjanse til å lykkes der forrige eiere og ledelse ikke klarte å finne ny trafikk.
– Vi ønsker dem hjertelig velkommen til å overta stafettpinnen. Vi skal bistå der vi kan, sier Tandberg.
Anne-Grete Strøm-Erichsen, tidligere forsvarsminister og nå i pr- og kommunikasjonsbyrået Rudpedersen, har tatt på seg vervet som styreleder i det nystartede selskapet som skal arbeide for videre Rygge-drift. Det er i politikken gruppen hittil har kommet lengst.
– For oss har dialogen med myndigheter og berørte departementer vært viktig. Vi har møtt samferdselsministeren og statssekretæren i Forsvarsdepartementet. De er positive, sier hun.
Det er ikke avklart om det nystartede selskapet skal leie av dagens eiere og ha driften av flyplassen, eller overta dagens Rygge sivile lufthavn.
– Det må vi komme tilbake til etter dialogen med eierne. Vi møter dem i neste uke. Det som i første omgang er avgjørende, er at vi kan overta Rygge-driften som «going concern» med ansatte og underleverandører, sier Knut Johannessen.
Han vil heller ikke spekulere i hvilke selskaper som kunne tenkes å være interessert i å trafikkere Rygge – eller om innen- eller utenlandske er mest sannsynlig. Han har bare klokkertro på at noen vil ønske seg inn i et marked på 1,6 millioner flyreiser.
Kjente navn
En rekke profilerte investorer står altså på eiersiden. Men med totalt 1,4 millioner kroner i innsamlet kapital, er det ikke store beløp per hode.
– Jeg har investert litt med hjertet, men også med hodet. Jeg tror det er en betydelig mulighet for å få det til. Og jeg tror dette er noe som kan fly, for å bruke et tullete begrep, sier investor Riulf Rustad.
Flyentusiast og investor Morten Astrup har troen på at det kan være lønnsomt å drive flypass på Rygge.
Astrup, som er bosatt i Sveits og arbeider i London, er blant annet opptatt av at flytiden til Rygge er kortere enn til Gardermoen.
– Jeg er både pilot og investor, og ser det ekstra kvarteret når jeg er på vei inn til Gardermoen. Det bør være mulig å drive en flyplass som ligger syv mil unna Oslo med overskudd, særlig når vi får nytt dobbeltspor til Moss, sier han.
– Samtidig er det også et miljø- og sikkerhetsmessig aspekt ved dette. Ved å ha Rygge som beredskapsplass for Gardermoen kan man fly også med mindre fuel, sier han.
Astrup vil ikke gå ut med hvor mye han har skutt inn nå, men er klar på at han også er interessert i å bli med videre utover oppstartsfasen.
– Er du med på dette mest som flyinteressert eller mest som investor?
– Jeg investerer aldri i noe jeg ikke tror jeg kan tjene penger på. Men jeg kan nok mer enn de fleste om fly og flyplasser, og kombinert med det jeg vet som investor, mener jeg har noe å bidra med: Jeg har jo også sett det fra luften, sier han.
Tidligere Norgesgruppen-sjef Sverre Leiro, investor Haakon Sæter og finansmann og Pareto-gründer Widar Salbuvik er også inne på eiersiden.
Anbefalt fra DNtv:
Om kun kort tid kan regjeringen gjøre det enda vanskeligere for unge å komme inn i boligmarkedet. Og hva betyr de ultralave rentene for pensjonen din?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.