Flytoppene er i disse dager samlet på IATA-konferansen i Doha i Qatar, og de er samstemte om én ting: De rekordstore flyordrene som nå ligger inne hos flyprodusentene utgjør ingen boble.
- Det er et stort behov for å erstatte gamle fly de neste ti årene, sa Qatar Airways´toppsjef Akbar Al Baker i en paneldebatt mandag, ifølge Flightglobal.com.
Qatar Airways selv har bestilt 300 nye fly det neste tiåret. Rundt halvparten av disse skal erstatte gamle fly.
Andre flytopper bekreftet at de fleste flyordrene som nå ligger inne fra flyselskaper i modne luftfartsmarkeder skal brukes som oppgraderinger, mens flyselskaper i fremvoksende markeder stort sett kjøper fly for å ekspandere.
- Å ikke vokse, det er galskap
Cathay Pacific Airways-topp Ivan Chu sier at nøkkelen til å bestille passasjerfly er å være fleksibel - å vokse når økonomien er sterk og erstatte fly når økonomien er svakere.
Amerikanske JetBlue er et av flyselskapene som sier de er nødt til å vokse for å nå opp i den knallharde konkurransen i luften:
- Se på USA. Der er det fire flyselskaper som kontrollerer 90 prosent av markedet. Å ikke vokse, det er galskap, sier JetBlue-topp Dave Barger.
Les også: Dette er ukens viktigste nøkkeltall
Han er regjeringens nye slankeekspert
Broadnet: Ansatte tapte millioner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.