Flere store flyplasser i Europa, blant annet London Heathrow Airport, har restriksjoner på natteflyvninger av hensyn til flyplassnaboene.
Dét er ikke bare gammeldags, men skader også flyplassenes konkurranseevne siden de da ikke får utnyttet sitt fulle potensial, mener Qatar Airways-sjef Akbar Al Baker.
Han peker på at det går utover den kontinentale trafikken at ikke alle fly får lande om natten.
- Det som hemmer Europas vekst er at flyplassene er stengt fra klokken 23 om kvelden til 05.30 om morgenen, noe som er et meget kritisk tidspunkt for transfers fra øst til vest, sier han til byingbusinesstravel.com.
- Irriterer seg ikke like mye i Qatar
Qatar Airwas flytter til den nye hovedflyplassen Hamad International i Doha 27. mai, der alle fly har adgang til å ta av og lande døgnet rundt.
Akbar Al Baker mener at teknologien i dag har kommet så langt at natterestriksjoner ikke lenger er nødvendig.
- Flyene i dag støyer så lite at man stort sett ikke hører dem på vei ut av flyplassen, sier han.
- Folk i Qatar irriterer seg ikke like mye over støy fra flymaskiner som de gjør i Europa. Hvis man bor nær en flyplass, vil man venne seg til dette og med tiden ikke engang ense at flyene passerer over hodet på seg, sier han.
Les også:
Øl og pølser mot kundeflukt
Mann av huse for nye rekkehus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.