Temperaturen steg også inne på Stortinget da Ryanairs nedleggelse på Rygge igjen ble et tema etter spørretimen med statsminister Erna Solberg. Ap-leder Jonas Gahr Støre, som i forrige uke gikk hardt ut mot statsministeren for flypassasjeravgiften, ville ikke kommentere saken overfor DN. Det ikke er tilfeldig, ifølge Solberg.
– Jeg tenker at de ser at de møter seg selv i døren, for så mange i Ap gikk hardt ut med boikott av Ryanair. Hvis folk hadde fulgt det de sa, ville Rygge vært lagt ned for lenge siden, sier hun til DN.
– Dette er Erna Solberg på sitt verste. Nå blir hun «Vulgær-Erna», svarer Ap-nestleder Trond Giske, med henblikk på Solbergs avbrytelse på Civita-frokosten tirsdag:
– Det er rett og slett vulgært, Jonas, sa hun da hun oppfattet at Støre la skylden for høy arbeidsledighet på regjeringen.
«Ved veis ende»
– Vi har sagt utallige ganger at det ikke var noen i vår regjering som oppfordret til Ryanair-boikott. I den ene saken i Klassekampen, som Høyre klamrer seg til, finnes det ingen sitater om boikott. Så den kan de nå legge bort. Men jeg skjønner at Erna Solberg er ved veis ende når hun argumenterer slik, sier Giske.
Solberg står på sitt selv om Jens Stoltenberg og de andre statsrådene ikke oppfordret folk til å boikotte flyselskapet. Det han og en rekke andre statsråder gjorde i 2013, var å fortelle at de selv ikke ville fly med Ryanair på grunn av arbeidsforholdene. De som direkte oppfordret til boikott, var blant andre AUF-leder Eskil Pedersen, en rekke fagforbund og daværende ordfører i Moss.
– Jeg har med undring registrert at det er mange som nå blåser seg opp over flypassasjeravgiften, som før ville ha Ryanair ut av Norge. Det andre Arbeiderpartiet har gjort, er i et utvalg å foreslå å fjerne taxfree-ordningen. Det ville gitt store utfordringer for Rygge og andre flyplasser, sier Solberg.
Forslag falt
Det statsministeren sikter til, er at Aps helseutvalg i 2015 foreslo at Ap skulle «(...) ha som mål å avvikle ordningen. Inntil dette er mulig mener vi Vinmonopolet må ta over driften, at kvoten for alkohol reduseres, at taxfreeområdene på flyplassene nedtones og nedskaleres slik at de ikke er en «naturlig del» av passasjerenes ferd gjennom flyplassen, og at markedsføringen minimeres». Det ville ifølge kritikerne ha betydd tapte milliardinntekter og nedleggelse av en rekke mindre flyplasser i Norge. Ap-forslaget falt på landsmøtet. (Saken fortsetter under).
– Vi har ikke foreslått å fjerne taxfree-ordningen. Det vi har diskutert, er om Vinmonopolet skal overta. Det ville ikke nødvendigvis ha gitt mindre inntekter. Det var forøvrig under vår regjering kvoten ble utvidet, sier Giske.
Konsistent kritikk
Arbeiderpartiets nestleder avviser at partiet med sin kritikk av flyseteavgiften aksepterer Rygges premiss om at flyseteavgiften er årsaken til nedleggelsen, og at partiet dermed støtter Ryanairs kampanje. Onsdag bekreftet selskapet at det legger ned basen og flytter trafikken til Gardermoen, og at avgiften er årsaken. Den er på 80 kroner per sete og innføres 1. juni.
– Ap var imot avgiften da den ble funnet på ifjor høst. Vi kan ikke begynne å bli for den nå på grunn av at Ryanair er imot. Avgiften har ingen miljøeffekt, er dårlig utredet, og det er politikk etter innfallsmetoden, sier Giske.
Rikt folk
Erna Solberg vil ikke utelukke at regjeringen gjør noe for å få mer aktivitet på Rygge.
– Vi har fått et mandat fra Stortinget om å utrede flyplasstilbudet på Østlandet, deriblant Rygge. Det betyr blant annet forpliktelsene overfor Forsvaret. Og så får vi se om ledelsen på flyplassen kan hente inn andre selskaper. Norge er et attraktivt flyland, fordi vi har en kjøpekraftsterk befolkning, sier hun.
Statsministeren ønsket onsdag ettermiddag ikke å kommentere Trond Giskes karakteristikk «Vulgær-Erna».
LES OGSÅ OM:
Innovasjon Norge-sjefen skal gjøre Norge stort igjen. Hva snakker hun om? Innovasjonståketale
Mot slutten av en æra: Kapitalisme 4.0 (+)
Dropper eiendomsmegler: Selger millionboligen på Facebook (+)
Brexit-podcast: It's complicated:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.