- Det skal bli interessant å vite hvordan Avinor-sjefen skal få til dét, sier førsteamanuensis Espen Andersen.

Igår skrev DN at Avinor har en ambisiøs og langsiktig plan som går ut på at antall langruter skal øke kraftig. Avinor-sjefen synes det er unødvendig at norske reisende først må flys til hub´er ute i Europa før de blir satt på et nytt fly videre til sluttdestinasjonen. Denne passasjererlekkasjen vil han til livs: - Store muligheter for enda flere langruter

- Det har skjedd flere interessante ting det siste halvåret. Nordmenn flyr mye, derfor har vi fått flere langruter fra Oslo Lufthavn (OSL), mest fra Norwegian. Samtidig ser vi at mange europeere og amerikanere nå bruker OSL som hub på vei til Asia, fordi billettprisene er så lave. Men Gardermoen blir aldri Frankfurt, understreker Andersen.

De viktigste hub-flyplassene i Europa i dag er ifølge Espen Andersen London Heathrow, Paris CDG, Frankfurt og Amsterdam Schiphol.

Tviler

Avinor-sjefen må gjerne ønske seg flere direkte langruter, men han har lite innflytelse i saken. Med mindre han har tenkt å flytte Gardermoen til et mer sentralt sted, påpeker han.

- Hvis en flyplass skal bli en hub, må den for det første være en attraktiv destinasjon i seg selv. I tillegg må den være geografisk plassert slik at den ligger midt i et område med mange attraktive destinasjoner. Derfor tviler jeg på at Gardermoen kan bli en hub og dermed få mange direkteflyvninger på langdistanse, sier flyeksperten.

Konserndirektør Eivind Roald sa til DN igår at de har planer om flere direkte langruter fra OSL, men at de ikke har endret hub-strategi og fortsatt har stor tro på Kastrup.

Dét er noe SAS bør tenke nøye gjennom, mener Espen Andersen.

- Må opprette flere langruter - ellers gjør andre det

- Nordmenn og svensker gidder ikke lenger å fly via Kastrup eller andre hub´er for å komme seg ut i verden - og dét forsvarer nye direkteruter. Vi ser at både Gardermoen og Arlanda vokser mer enn Kastrup, så om noen år vil Gardermoen være større. SAS og Norwegian er nødt til å opprette flere direkte langruter fra OSL - ellers vil andre gjøre det. Men noen stor hub, det blir OSL neppe, sier han.

Hva som skjer med Norwegians langruter, er også usikkert, påpeker han.

- Langrutene deres fra Gardermoen kan bare være et mellomspill. Kanskje vil de satse mer fra Irland eller Barcelona etter hvert. I Barcelona, der Norwegian nå har opprettet egen base, er flyselskapet godt posisjonert for å fly langruter til Sør-Amerika og Sør-Afrika, sier Espen Andersen.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier til DN at Gardermoen aldri vil kunne måle seg med Frankfurt eller London som hub.

- Men jeg er helt sikker på at OSL har et potensial for en betydelig volumøkning fremover. Og det skal vi nå legge til rette for, sier han.

Les også: Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia

Markant prisfall - og flybillettprisene vil fortsette å falle  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.