Forskere fra hele verden møtes denne uken på en internasjonal konferanse om luftfart på Handelshøyskolen BI for å diskutere markedsendringer, kostnadspress og arbeidsrelasjoner i flybransjen.

Tirsdag var temaet businessmodeller, og Lobna El Bataway fra det tyske universitetet i Kairo møtte skepsis etter at hun sammenlignet Dubai-baserte Emirates med Ryanair.

- Jeg vil si at Emirates også er et lavprisflyselskap - bare annerledes, De har en produkt- og markedsstrategi som et nettverksselskap, men en businessmodell som et lavprisselskap, hevdet hun.

I likhet med Midtøsten-konkurrentene Qatar Airways og Etihad, tjener også Emirates gode penger - i sterk kontrast til de fleste andre flyselskaper. Alle de tre gulfselskapene har dessuten gått i motsatt retning av mange konkurrenter og satser knallhardt på luksus og service på øverste hylle. Og kombinasjonen lave kostnader og høyt servicenivå gjør disse flyselskapene vanskelige å konkurrere mot.

I forrige uke startet Emirates å fly daglige avganger mellom Oslo Lufthavn og Dubai, og er også første flyselskap noensinne som kan tilby First Class fra Norge.

- Konkurransestrategien til Emirates handler om å være annerledes. Det har de klart, sier Lobna El Bataway.

- Ryanair og Emirates har helt forskjellige målgrupper, produkt, destinasjoner og prismodell. Men likhetene er også mange: Ingen av dem er medlem av allianser, fordi de vil være uavhengige. De har lave driftsutgifter til ansatte og har en flyflåte bestående av få flytyper. Dessuten har Emirates - ikke overraskende - mye lavere drivstoffutgifter enn Ryanair, oppsummerer El Bataway.

Se video: Slik skal Nordmenn lokkes til å fly First Class

Slik skal nordmenn lokkes til å fly First Class
00:00
Publisert:

Hun og hennes medforskere synes det er fascinerende å se at et premiumflyselskap med et premiumprodukt faktisk kan ha en lavprismodell.

- Emirates har noen kostnadsfordeler som nesten er umulige å matche, påpeker professor Florian Becker-Ritterspach.

Dét var det flere av forskerne på konferansen som kunne si seg enige i. Men flere av dem var uenige med de tyske forskerne i synet på Emirates som et lavprisflyselskap.

- Jeg ser IKKE på Emirates som et lavprisflyselskap, sier førsteamanuensis Espen Andersen på BI.

Les også:

Ryanair med kjempeordre

SAS er glad for unnskyldningen til Victor Norman

Stusser over Ryanairs nye businessklasse(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.