Saken er oppdatert.

– Selv om man skulle snu nå, er klokka kvart over tolv. Skaden har allerede skjedd, sier administrerende direktør Pål Tandberg ved Moss Lufthavn Rygge til NTB.

For selv om den omstridte flypassasjeravgiften skulle havne på dynga i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett i helgen, har det gått for lang tid, sier han.

Fremskrittspartiets stortingsgruppe har bedt forhandlerne fra de fire borgerlige samarbeidspartiene om å se på avgiften på nytt i håp om å redde fortsatt drift ved Rygge. Men innsatsen kan være forgjeves,

– Vi er langt på overtid allerede. Det er utenfor min kontroll å si om det er mulig å rette opp i dette, men det ser veldig komplisert ut, sier Tandberg.

Vinterprogram

Flyselskapene legger nemlig sine planer opptil ett år i forkant. Ryanairs vinterprogram er ventet i neste uke. Der vil det trolig være få, om noen, flyginger fra Rygge.

Ryanair sa opp avtalen om å ha Rygge som basestasjon i desember i fjor, etter at Stortinget vedtok å innføre en flypassasjeravgift på 88 kroner.

I stedet ble Rygge tilbudt å beholde en tredel av flygingene, men valgte å takke nei.

– Volumet ble for lavt til at vi kunne drive flyplassen, sier Tanberg. Nå sitter Ryanair og vurderer om de aktuelle flyrutene skal flys fra Norge eller Sverige, opplyser han.

Ryanair ønsket torsdag ikke å uttale seg om saken, men sier til NTB at de vil komme med en kunngjøring «om få dager».

Politisk risiko

Tandberg er svært skuffet over politikernes håndtering av saken og påpeker at dette kan sette kroken på døra for private flyplasser i Norge.

– Prosessen har vist at den politiske risikoen for private investorer i norsk luftfart, er for stor. Vi har en forutsigbarhet som er lik null, slår han fast.

Det er Orkla, Thon og Østfold fylkeskommune som sammen har investert i Rygge. Konserndirektør for kommunikasjon i Orkla, Håkon Mageli, bekrefter bildet.

– Denne typen politiske beslutninger er noe av det verste som kan skje for private investorer, sier han til NTB.

Milliontap

Orkla ligger nå an til å tape store penger dersom flyplassen blir nedlagt.

– Vår finansielle eksponering i denne saken er 170 millioner kroner, sier Mageli.

Tandberg mener også at kritikken av flyplassledelsen for å kun knytte seg til ett flyselskap og slik legge alle eggene i én kurv, er urettferdig.

– Dette handler ikke om at Rygge bare har knyttet seg til en aktør. Dette er en europeisk forretningsmodell som kun drives av én aktør, nemlig Ryanair.

Men det har ikke politikerne tatt seg bryet med å forstå, mener han

– Vi er bondefanget i et system der man ikke tar seg tid til å vurdere konsekvensene, sier Tandberg, som helt fram til fredag 13. mai trodde at regjeringen ville snu i saken.

– Nå har jeg ingen tro på at det blir noen endring.

Følg markedene med DN Investor

Ny episode av DNs podkast

Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?

 

Se DNtv

Dette er de vanligste løpefeilene
Fysioterapeut Ola Høva viser hvordan du bør løpe og hva som er en dårlig løpeteknikk.
03:18
Publisert:
 

Les også:

Vil forsikre seg om at norsk lakseoppdrett er bærekraftig

Hva EU egentlig gjør dnPlus  (DN+)

- Et kraftig negativt sjokk som har truffet økonomien  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.