Rygge tapte en halv milliard i fjor – kjemper fortsatt for å gjenåpne flyplassen

To ting står i veien, ifølge styremedlem Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn.

Et Ryanair-fly parkert på Rygge i 2014. I november 2016 stengte flyplassen for sivil flytrafikk, men eierne gir ikke opp håpet om gjenåpning våren 2020.
Et Ryanair-fly parkert på Rygge i 2014. I november 2016 stengte flyplassen for sivil flytrafikk, men eierne gir ikke opp håpet om gjenåpning våren 2020.Foto: Thomas Haugersveen

– Vi er i kontakt med flyselskaper som ønsker å fly fra Rygge. Problemet er at vi ikke får regnestykket til å gå opp, sier styremedlem Espen Ettre.

1. november 2016 ble den kommersielle flytrafikken på Moss lufthavn Rygge stanset etter at flyselskapet Ryanair bestemte seg for å droppe Rygge som base. Beslutningen ble begrunnet med innføringen av flypassasjeravgiften.

Uten det irske lavprisselskapet ville den årlige trafikken falle fra 1,6 millioner passasjerer til under 500.000, noe som ville gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.

Helt siden flytrafikken ble avviklet har eierne kjempet for gjenåpning, og i april 2017 fikk Rygge Sivile Lufthavn (RSL) nye eiere som også ville gjenåpne Rygge som flyplass.

Orkla, Thon Holding as og Østfold Energi solgte da alle aksjene i RSL til Jotunfjell Partners. Dette omfattet overtagelse av terminalbygg og andre sivile anlegg ved Moss lufthavn Rygge.

Minus

Nå er årsresultatet for 2017 klart – det første året uten flytrafikk på Rygge.

Omsetningen falt fra 229,6 millioner kroner i 2016 til 469.000 kroner i 2017 og resultatet før skatt gikk fra minus 1,5 millioner i 2016 til minus 472,9 millioner kroner – nær en halv milliard.

– Selvfølgelig fikk vi et kraftig underskudd i fjor, men dette kom ikke overraskende på oss. Vi regnet med slike tall, sier Espen Ettre.

I årsberetningen kommer det frem at selskapet hadde en begrenset omsetning i 2017 som følge av at det ikke var flytrafikk. Regnskapets kostnader reflekterer i all hovedsak verdireguleringer av selskapets eiendeler og effekt av rekonstruksjon av balanse, samt kostnader ved å drive terminalbygget. I tillegg til dette er det påløpt kostnader knyttet til arbeid med å tilrettelegge for å gjenoppta flyplassdrift.

Rygge Sivile Lufthavn as, årsresultat 2017 (i MNOK) 2017 2016 Endring
Omsetning 0,5 229,6 -99,8%
Driftsresultat (ebit) -472,9 6,3 -%
Resultat før skatt -476,2 -1,5 -%

Som en følge av nedskrivninger er mer enn halvparten av selskapets aksjekapital tapt. Styret har iverksatt tiltak for å sikre at det vil være dekning for selskapets aksjekapital i løpet av 2018, heter det i årsberetningen.

Jobber for gjenåpning i 2020

Rygge Sivile Lufthavn har i over et år jobbet for å gjenåpne sivil trafikk på Rygge – foreløpig uten å lykkes. Men de har ikke gitt opp.

– Dersom vi får bedre rammebetingelser å tilby flyselskapene som kan være aktuelle for flyvninger, vil selskapet jobbe videre for en åpning våren 2020, sier Espen Ettre.

– Slik situasjonen er i dag, klarer vi ikke å tilby aktuelle flyselskaper en spiselig kostnadsramme. Flypassasjeravgiften er den største enkeltkostnaden som står i veien for en gjenåpning. Det vil ikke være mulig å gjenåpne flyplassen uten at denne avgiften blir fjernet eller sterkt redusert, sier Ettre.

Derfor jobber flyplassen fortsatt mot politikerne for å få endret avgiften.

– Vi venter spent på hva som kommer til å skje fremover, sier Ettre, som innrømmer at selskapet må gi seg selv en frist på hvor lenge de kan kjempe for gjenåpning av flyplassen.

– Innen vårparten neste år bør vi ha tatt en beslutning. Da kan vi ikke vente lenger, sier han.

Usikkert med taxfree

En annen utfordring selskapet sliter med er hva som kommer til å skje med taxfree-salget på flyplasser fremover.

Flyplasseierens inntekter vil i hovedsak måtte komme fra kommersiell virksomhet i terminalbygget, som butikker, parkering og restauranter.

– Taxfree-butikkene er den viktigste kommersielle inntektskilden, sier Ettre.

Helse- og omsorgsdepartementet utreder nå på oppdrag fra Stortinget om Vinmonopolet også skal få monopol for salg av alkohol på norske flyplasser. En slik utvidelse av monopolet vil redusere de kommersielle inntektene med flere titall millioner kroner og vil kunne hindre åpningen av Rygge i 2020, påpeker Espen Ettre.

Publisert 7. August 2018, kl. 09.00Oppdatert 7. August 2018, kl. 14.37
Rygge Sivile LufthavnSamferdselFly