Hver tredje passasjer - rundt 35 prosent - i Skandinavia reiser med lavprisflyselskaper.

Det kommer frem i årsrapporten til SAS, skriver Check-in.dk.

Lavprisflyselskapenes markedsandel i Skandinavia ser nå ut til å ha nådd et stabilt nivå. Siden 2013 har lavprisflyselskapene hatt 35 prosent av markedet.

- Ettersom de tradisjonelle nettverksselskapene har økt deres operasjonelle effektivitet, har lavprisflyselskapenes andel av markedskapasiteten i Skandinavia blitt stabilisert og utgjorde i finansåret 2014/15 rundt 35 prosent, skriver SAS i årsrapporten.

SAS anslår at omsetningen på flybilletter i det skandinaviske markedet årlig ligger på om lag 100 milliarder svenske kroner.

Omsetningen hentes fra hele 90 millioner flyvninger, noe som indikerer mange flyvninger på relativt korte distanser.

Dette kan også være årsaken til at skandinaver flyr langt mer enn europeere for øvrig, nemlig i gjennomsnitt fire ganger i året, mens det europeiske gjennomsnittet ligger på to ganger i året.



Følg markedet med DN Investor

Les også på DN.no:

- Meget komplisert sak

Asia i dag: Skal gjenreise tilliten til Kinas aksjemarked

Flystreik i Sverige

Se DNTV: Pepsi på Snapchat

Reklamekroner hos Snapchat
00:06
Publisert:




 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.