- At både Lufthansa og SAS er i Star Alliance, endrer ingenting. SAS er en tøff konkurrent og i dagens knallharde konkurransesituasjon må vi ha mest fokus på å være lønnsomme, sier Ulrich Link, som er Lufthansas direktør for Skandinavia, Finland og Baltikum.
SAS og Lufthansa hadde i årevis et svært tett forhold, men ifjor skled de fra hverandre da et 18 år gammelt joint venture-samarbeid om trafikken mellom Skandinavia og Tyskland ble oppløst.
I dag er samarbeidet mellom SAS og Lufthansa redusert til at begge flyselskapene er med i Star Alliance sammen med 26 andre flyselskaper.
Forskjellen på joint venture-samarbeidet og Star Alliance er stor, ifølge Ulrich Link.
- Ja, i dag er SAS en konkurrent for oss på lik linje med andre konkurrenter, sier han til DN.no.
Øker fra Oslo
Onsdag inviterte Lufthansa til pressemøte for å fortelle at de øker antall avganger fra Oslo. Lufthansa tilbyr i dag 97 flyavganger i uken fra Oslo, Stavanger og Bergen til Frankfurt, München og Hamburg. Passasjerveksten havnet på 6,2 prosent ifjor.
Fra sommeren blir det flere avganger mellom Oslo og Frankfurt, dessuten settes det inn et større fly på de tre daglige flightene mellom Stavanger og Frankfurt. Flyselskapet introduserer også en helt ny reiseklasse: Premium Economy Class, for å satse ytterligere på de som reiser i jobbsammenheng - en gruppe også SAS satser stort på.
I Danmark ruster Lufthansa massivt opp. Dermed er det duket for å kapre SAS-kunder på SAS´ egen hjemmebane.
- Spillereglene endrer seg
I et intervju med Dagens Næringsliv nylig sa Lufthansas toppsjef Christoph Franz at det ikke er aktuelt å kjøpe SAS så lenge det ikke er "ferdig restrukturert".
I dag sa tre av Lufthansas direktører at Skandinavia likevel er et viktig satsingsområde for det tyske flyselskapet:
- Dere er ikke så mange i Skandinavia, men mange av dere reiser ekstremt mye - både i jobb- og fritidssammenheng. Etter en "lykkelig skilsmisse" fra SAS ifjor, da joint venture-samarbeidet vårt opphørte, har mye skjedd: Vi har fått flere knallharde konkurrenter, ikke minst lavprisflyselskapene og Gulf-selskapene. Disse nye spillerne på markedet er en enorm utfordring - og dermed endrer spillereglene seg, sier Ulrich Link, som møtte pressen sammen med Terje Grue, direktør for Lufthansa i Norge og Martin Riecken, kommunikasjonsdirektør i Lufthansa.
- Dagens beinharde konkurransesituasjon gjør at vi nå bare vokser der vi ser potensiale. Vi kan ikke bare opprette nye ruter for å vise muskler eller markere oss. Vi må tjene penger, sier Martin Riecken.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.