Oljeprisen fortsatte nedturen og bikket under 47,50 dollar fatet mandag formiddag. Hittil i år har prisnivået falt med 15 prosent.
Oppdatert: Oljeprisen har siden i går falt videre, til en foreløpig bunn på drøye 45 dollar i morgentimene tirsdag. Følg oljeprisen live her.
I snart ett år har olje- og offshorebransjen varslet nedbemanning og lavere investeringer på norsk sokkel. Nå merker flybransjen at viktige kunder reiser mindre.
Widerøe flyr oljeansatte langs kysten fra Hammerfest i nord til Stavanger i sør og merker at lavere oljepris påvirker inntektsnivået.
– Oljebransjen skal spare og reisekostnader er noe av det første som kuttes, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe.
Fall i høst
Selskapet hadde et betydelig fall i aktiviteten hos de største oljekundene tidlig på høsten.
– Noe av det er kommet tilbake, men bransjen reiser fortsatt mindre enn tidligere, sier han.
– Klarer dere å veie opp lavere inntekter ved hjelp av lavere oljepris?
– Nei. Widerøe flyr kortere ruter enn selskaper som SAS, og drivstoffet er en mindre andel av totalkostnadene. I tillegg blir lavere oljepris utlignet av en sterkere dollar, sier Kobberstad.
Widerøe flyr blant annet til oljebaser i Brønnøysund, Kristiansund og Aberdeen uten særlig konkurranse fra andre norske flyselskaper.
Nye kostnadskutt
Torghatten asa er hovedeier i Widerøe, og konsernsjef Brynjar Forbergskog varslet nye innsparinger for flyselskapet under NHOs årskonferanse i Oslo sist uke.
– På inntektssiden er det lavere aktivitet og det krever tiltak, sa Forbergskog til DN.
Widerøe meldte ifjor om innsparinger på 200 millioner kroner. Lavere inntekter bidrar til å fremskynde nye planer.
– Kostnadsprogrammet vil bli forsterket og det skyldes et behov for å bli mer konkurransedyktig. Det er blant annet et spørsmål om vi skal gjøre alt selv, eller om deler av virksomheten kan settes til andre leverandører. Det gjelder både på flyruter og støttefunksjoner, sier Kobberstad.
SAS til værs
SAS-aksjen steg kraftig på børsen mandag etter at trafikktall for desember viste fremgang. Flyene er fullere og inntektsnivået høyere enn markedet hadde ventet seg. Inntekt pr. sete pr. kilometer, steg nær syv prosent fra året før i november, som er sist oppdaterte tall.
– Det er bedre enn vi selv hadde ventet, sier SAS’ finansdirektør Göran Jansson.
– Fremgangen skyldes delvis at vi har en lavere trafikkvekst sammenlignet med året før og at konkurrentene ikke har vært like aggressive i markedet. Mange flyselskaper har nok interesse av å øke fortjenesten for å finansiere nye fly.
– Hvordan er etterspørselen fra oljebransjen?
– Vi ser en svak nedgang i bestillingene fra bransjen etter nyttår, men det er ingen dramatiske endringer. På flyruten mellom Stavanger og Houston er det også en fornuftig fylling, sier Jansson.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.