Le Figaro skriver at opplysningene om en låst dør til cockpiten og en flyger som prøver å bryte seg inn, slik New York Times skriver, kan lede tankene hen til at flygeren som var alene i cockpiten, tok sitt eget liv.
Også den spanske avisa El País skriver at den franske flyhavarikommisjonen BEA holder muligheten åpen for at flyet ble styrtet med vilje, enten ved selvmord eller terrorisme. Men først må alle andre hypoteser kunne utelukkes.
– Dette dreier seg om en etterforskning av flysikkerhet som kan ende i en kriminell etterforskning, sier en flyekspert til Le Figaro.
Ute av cockpiten
Flyhavarikommisjonen har verken bekreftet eller avkreftet New York Times' melding om at opptaket i taleregistratoren tydet på at en av pilotene hadde forlatt cockpiten og ikke slapp inn igjen.
Dersom dette er riktig, har Airbus-flyet fløyet rett i fjellet med bare én flyger i cockpiten, mens den andre forgjeves har forsøkt å bryte seg inn, et scenario som i teorien kunne skyldes selvmord.
– Akutt sykdom hos piloten ved spakene er lite sannsynlig, spesielt siden flygeren som er ute av cockpiten, har mulighet til å trenge seg inn, sier Nicolas Redier til Le Figaro.
Kode for å komme inn
Han viser til at det er vanlig at man må slå inn en kode som aktiverer et kamera i cockpiten for å komme seg inn, men at koden ikke åpner døra om flygeren inne i cockpiten trykker på en knapp som avviser koden innen 30 sekunder.
Dersom piloten har fått et illebefinnende og flygeren utenfor cockpiten har glemt koden, skal kabinsjefen også ha den. Men igjen er adgang til cockpiten avhengig av at flygeren i cockpiten lar døra bli åpnet.
I tilfelle elektrisk feil er det ifølge Redier en nøkkel utenfor cockpiten som kabinsjefen har ansvaret for. Men igjen kan døra holdes låst innenfra, noe Redier kaller en systemfeil: – Piloten kan låse seg inne i cockpiten, sier han.
Villet handling
Rémy Jouty i BEA forklarte torsdag at den kurven flyet fulgte ned fra 38.000 fot til det smalt i fjellet, ikke stemte med kurven det ville fulgt dersom det ble fløyet slik det skulle, og heller ikke dersom autopiloten hadde kontrollen.
Derfor sier han at dersom flygerne fløy flyet aktivt til siste slutt, noe han ikke ville bekrefte, kunne det bare ha fulgt denne kurven hvis det dreide seg om en villet handling.
Ekspertene har siden tirsdag sagt at flyet ikke kunne ha startet nedstigningen uten aktiv medvirkning av en flyger. Det de imidlertid ikke kunne forklare, er hvorfor flyet fortsatte sin kurs til det traff fjellet, noe New York Times-artikkelen gir en forklaring på.
Les også:
Flyger forlot førerkabinen før flyet styrtet
Fersk Germanwings-flyger bak spakene på ulykkesflyet
Lufthansa-sjefen: - Vi kommer til å finne svar
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.