Det kommer fram i et brev styret har sendt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), skriver Aftenposten.
– Anlegget er spesialkonstruert for å være flyplass. Det er synd om de store investeringene ikke kan komme til nytte for norsk luftfart framover, sier styreleder Svein Hurlen til avisen.
Han foreslår at Rygge kan fungere som en avlastingsflyplass for Oslo lufthavn fram til en tredje rullebane er på plass, og som beredskapslufthavn ved akutte trafikkforstyrrelser.
Samferdselsdepartementet sier de jobber med et svar på forespørselen.
Den sivile flyplassdriften i Rygge opphører fra 30. oktober, når flyplassens hovedkunde Ryanair avvikler sin rutetrafikk. Da er det bare den militære flydriften igjen, og den har ikke behov for å bruke fasilitetene på den sivile flyplassen. (©NTB)
Følg markedene med DN Investor
Les også:
Nå går Norges viktigste renter hver sin vei
Meglerhus ser risiko for svakere krone
Jappesignal: Nordmenn lånefinansierer forbruket som aldri før, kan dette gå bra? Er laksefesten over? Og disse aksjene burde kostet null kroner på Oslo Børs.
Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.
Anbefalt fra DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.